Större och mer

Jag tänkte på det igår när jag försökte få tag på en citron som envist rullade längst ner i kundvagnen. Varför ska allt vara så förbannat stort idag?! Är man knappa 1,60 i strumplästen, då får man snällt ta sats och klänga på kanten av vagnen för att få tag i det som ligger på den djupaste delen. Vilken syn det måste vara när jag sprattlar där. Vissa butiker har två storlekar på vagnarna, då tar jag såklart den mindre.

Tallrikarna är stora som dasslock. Är det konstigt att vi trycker i oss för mycket mat? Hemma alltså, går jag på finrestaurang är tallrikarna fortfarande gigantiska, tillika djupa, och där ligger en liten förskrämd pilgrimsmussla på en bädd av avocadoskum.

Godispåsarna… När jag växte upp var de platta och vita med mönster av bubblor i flera färger. Det var på den tiden då man fick peka på små lådor i kiosken och berätta vad man ville ha. Små tefat med syrligt pulver inuti, salta piastrar och blå fiskar. Kanske lyxade man till det med ett Riff. Nåja, den tiden är förbi – idag öses godiset ner med slev i påsar som rymmer min årskonsumtion. Om jag nu hade ätit godis. Just nu gör jag inte det, kom jag på.

Sofforna brer ut sig i vardagsrummen och bilarna blir både högre och tyngre. Ibland när jag går på loppis tycker jag att möblerna från förr ser lite dockskåpsaktiga ut. Till mig skulle de räcka, gott och väl.

Det är en märklig utveckling…

*P*

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Större och mer

  1. ylva akerstrom skriver:

    Påsarna har visst kommit tillbaka i trendiga kvarter i stlm – som ett statement fr hipsters-föräldrar till sina barn… 🙂

  2. Corleonia skriver:

    Ja det är märkligt att vi ska ha så ”för stora saker”. På affärn här har de börjat ha minihinkar att ta godis med.
    När mina barn var små kunde det vara att köpa en 10-liters hink med frukt, men det tror jag inte jag sett på många år.

  3. MarveW skriver:

    Åh, vad jag avskyr att jag inte når till översta hyllan, varken hemma i köket eller i varuhuset. Och när jag är på finkalas och får en kopp kaffe, jag får ju nästan inget kaffe alls. Det som är en vanlig kopp, känns pyttig. Och jag borde ha uppmärksammat förändringen. Men nu förväntar jag mig muggar och stora vattenglas. Och jag önskar att parkeringsplatserna är bredare.

  4. MarveW skriver:

    Åh, vad jag avskyr att jag inte når till översta hyllan, varken hemma i köket eller i varuhuset. Och när jag är på finkalas och får en kopp kaffe, jag får ju nästan inget kaffe alls. Det som är en vanlig kopp, känns pyttig. Och jag borde ha uppmärksammat förändringen. Men nu förväntar jag mig muggar och stora vattenglas. Och jag önskar att parkeringsplatserna är bredare.

  5. pysbloggen skriver:

    Just kundvagnarnas storlek, eller snarare djup stör mig också. Vissa frysdiskar får jag dyka ner i. Varför ska det vara så?

  6. WoW skriver:

    Haha, ja det ser nog lite lustigt ut med en pyssling som står på näsan i kundvagnen 😀

  7. Elisabet skriver:

    Tänkte precis samma sak om Ica Maxis enormt djupa kundvagnar som är vedervärdiga att plocka upp saker i! Jag brukar, om det finns nån kvar, ta en sån här där korgen är i maghöjd. Helt perfekt, men man kan inte handla så mycket.

    • pbloggen skriver:

      Jag undrar om det här är en liten fint, det krävs många varor för att en sån vagn ska upplevas som full. Fler saker åker ner…
      Men det är klart, om man scannar under tiden som man handlar, då får man ju en liten signal om att ”nu är det nog”.

Kommentera

