Andningsdag

-Men varför ska mamma vara ledig imorgon? undrade Äldsta igår när hon pratade med mAnnen.

-Kanske bara för att andas..? svarade han.

Så klokt och så rätt!

Endagssemester. Det där som jag är skånsk mästarinna i. En dag då jag gör precis det jag vill. Sovmornar är överskattade, så att jag fick hämta Äldsta och Min lille prins strax efter sju, var inte hela världen. Dottern skjutsades till ett företag där hon hoppas få några timmars jobb. Den lille lämnades hos dagmamman. Mormodern lät bilen få en tvätt, finfin blev den.

Kaffe ur favoritkoppen och lite tidningsblädder blev det när jag kom hem igen. Då hade jag svängt inom Yngsta och lämnat Ipren och ”Mormor hälsar och säger förlåt”. I en febertopp i natt sms:ade dottern och bad om tabletter. När jag kom dit hade febern släppt greppet för en stund, så vi fick pratat lite viktigheter med varandra.

wpid-2015-02-11_15.11.02.jpg

Därefter var det dags för dagens absoluta höjdpunkter: Fina S kom och hämtade och tillsammans åkte vi till Sibbarps kallbadhus. Jag bara älska att vinterbada. Lite extramysigt var det att få visa min goa vän ett nytt Kallis, som faktiskt är det som jag varit mest på. Litet, enkelt och familjärt är det där. Bastun var varm, luften och havet tvågradigt. Ett par dopp och pyttiga små simturer blev det, innan vi duschade av oss och smorde in våra rodnande kroppar. Då kurrade magarna i kapp på oss och vi körde bort till Spoonery och åt en härlig chili. Vilken lyxdag! Nu sitter jag i min nygamla fåtölj med en kopp te och andas lugnt, brett leendes. Jag är lyckligt lottad som har en så härlig vän som S. Med henne finns inga tabun, här ventileras högt och lågt, solsken och åskoväder. Allt pratar vi om och alla pratar vi med. Det är lycka det, mina vänner!

*P*

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Andningsdag

  1. Maria skriver:

    Vilka härliga vänner du har.
    Fast badmässigt föredrar jag vattnet här som är 25 grader varmare men i morgon är jag i din stad igen!

  2. Corleonia skriver:

    Vad härligt med en egen dag så där!
    Man mår som bara fint!

  3. WoW skriver:

    Så olika vi är, människorna…
    Men andas är nödvändigt!

  4. pysbloggen skriver:

    Mina endagarssemestrar har en tendens att bli väldigt hektiska och full av måsten, din lät mycket trevligare.

Kommentera

