Kontraster

Imorse vaknade jag uppfylld av känslor och tankar ifrån gårdagens härliga föreläsning. Hjärtat kände mycket och hjärnan dansade snällt med. Jag tänkte på hur vi ser på varandra, vi människor. Hur vi talar om varandra. Hur vi tyvärr raljerar om de som har annan hudfärg eller sexuell läggning. Att det är legitimt att i vissa kretsar och sammanhang prata i dömande ordalag om de ”som inte är som jag”. Sånt här stör mig! Vi är ju alla människor av kött och blod, med bultande hjärtan och tänkande hjärnor. Därför kändes kontrasten påtaglig när jag påmindes om att jag tagit en provprenumeration på en ny tidning, i ett försök att uppdatera mig bättre i det som rör min arbetsvardag. Jaja, jag kommer att läsa den, jag behöver det – också.

wpid-2015-02-18-07.15.09.jpg.jpeg

Någon timme senare – i fikarummet – berättade jag om gårdagens upplevelse. Om hur kvinnan som berättade hade blivit bemött i sin vardag som nykläckt polis en gang i tiden. Jag pratade vidare om hur oacceptabelt det är att vi, tom i vårt eget lilla personalrum, pratar i nedlåtande ordalag om människor.

-Men det gör vi väl inte här?! påstod en kollega.

Jo, vi gör ju det. Jag har själv sagt ifrån ett antal gånger, men även bara lyft på baken och lämnat rummet. Trött på att behöva fostra vuxna människor. Diskussionen lär fortsätta…

*P*

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Kontraster

  1. Maria skriver:

    Jag tror att många är omedvetna om hur det som kommer ut från munnen låter. Det gäller även mig :/

  2. pysbloggen skriver:

    Den som säger att de inte har fördomar ljuger, anser jag. Alla har det, och många är vi medvetna om och har fått ordning på, andra får vi brottas med när de dyker upp.

  3. lenaikista skriver:

    Gillar citatet: Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några / Veikko A. Koskenniemi 😉
    Svårt och viktigt att försöka ha koll på det som ibland ploppar ur en själv. Och kunna ta påpekanden.

  4. Elisabet skriver:

    Ja, precis så är det. Och det är inte alltid lätt att säga ifrån. Eller det är det ju, men jag gör det inte alltid.

  5. miatankar skriver:

    Så kloka ord! Att döma grupper av personer är helt förkastligt, litet att sätta sig själv på piedestal.

  6. Aaa skriver:

    Ja, det gäller att tänka på vad man säger. Mycket är omedvetet och inte illa menat men kanske inte mindre otäckt för det.

Kommentera

