Har det gått över!?!

I alla år har jag med ojämna mellanrum fallit ner i tvivlens vak. Jag har inte räckt till.

Jag har varit mamma på fel sätt. Min kvinnlighet har inte stått i paritet till vad som har förväntats. Jag har bott på fel ställe i stan. Jag har inte gjort semesterresorna som alla andra har gjort.

Idag ska vi ha Syskonträff hemma hos mig/oss för första gången. Ikväll kommer mAnnens bröder med respektive, samt ytterligare ett par. Träffarna hålls fyra gånger om året och har så gjort i många år.

När vi började planera träffen hände det igen, jag började tvivla. Mitt hem är knappt hälften så stort som övrigas. I mitt hem saknas ett vackert matrumsbord av den enkla anledningen att det inte ryms här. Vi har lånat hem ett par bord från mAnnens skola istället. Här finns inget välfyllt vinförråd, men dock tillräckligt med vin för att kvällen inte ska torka ut. Här finns inte…

Där någonstans stannade min hjärna upp, vilade en stund och berättade sedan för mig att mitt hem ser ut PRECIS som jag vill att det ska se ut. Jag har orange kakel i mitt nya kök, ett kärt litet badkar och stjärnslinga i mitt nyrenoverade badrum. Djungelgardinerna ger ett behagligt lugn, men ändå liv, åt mitt vardagsrum. Kanske var det när mAnnen satte sig och började skriva ut några av mina foton, som allt föll på plats. Han plockade fram det som är jag. Det här blir bra. Jag duger.

God mat och kärlek serveras alltid här hemma, av mig och mAnnen.

Jag orkar inte tvivla längre och för en gångs skull är den bristande orken välkommen!

*P*

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

22 kommentarer till Har det gått över!?!

  1. pysbloggen skriver:

    Ett varmt hem är väl alltid det bästa, oavsett hur det ser ut. Jag bodde i mitt förra liv i ett stort hus, med plats för många, det kan jag sakna. Som det är nu måste vi alltid planera och möblera för att rymma fler än typ sex – sju stycken, och jag gillar att bjud många!

  2. Finurliga Fridolina skriver:

    Det låter toppen i mina öron. God mat och kärlek, det är väl allt vi behöver!?!

  3. MarveW skriver:

    Låt tvivlet dunsta bort. Ett personligt hem är ju precis det man vill bli bjuden till, ett hem där det finns liv, värme och kärlek. Hoppas att ni får en riktigt trevlig kväll!

  4. Maria skriver:

    Det är bra att tvivla i några sekunder och sedan inse att man tänkt tokigt!

  5. livsglimtar skriver:

    Varför känner vi så där ibland som om vi kommer till korta med andra människor, vi skärskådar oss själva och det vi har skapat som är en del av oss? Varför skulle inte jag duga som andra? Tål att fundera över vad man har mött i livet som har skapat underlägsenhet, för visst är det väl sådana känslor det handlar om. Du duger ända in i det orangea kaklet var så säker och ha en härlig kväll.

  6. Det är svårt när barnen ställer krav på att få sådant som ALLA ANDRA FÅR, men då är det viktigt att förklara. Annars håller jag med om att ett välkomnande hem, med kärlek, är mycket mera värt än kvadratmeter och kalla hjärtan.

    Hoppas ni får trevligt. 🙂

  7. Corleonia skriver:

    Jag tror det kommer bli en trevlig stund 🙂

    Det är mänskligt att tvivla, och mänskligt att komma på att allt kommer gå bra.

    Ha det gott!

  8. pbloggen skriver:

    Tack snälla. Det blev verkligen en lyckad kväll. 🙂

  9. Babsan skriver:

    Vad menar du med att du garit mamma på fel sätt?Är det barnens bedömning eller din egen?Som förälder gör man sitt bästa

    • pbloggen skriver:

      I stunder av tvivel har jag ifrågasatt mina olika roller.
      Idag har jag härlig kontakt med mina döttrar och känner att det blev bra. Precis som du skriver, gjorde jag så gott jag kunde. 🙂

      • lenaikista skriver:

        Förr alla oss föräldrar som gör vårt bästa har jag ett citat av min älsklingsförfattare Doroty Rowe:

        ”Det vi behöver är inte perfekta föräldrar utan föräldrar som vi kan växa om så att vi kan återvända till dem som vänner, vuxna och jämlika.”

        Så vi gör helt rätt när vi är operfekta. Bra va! 😉

Kommentera

