För att det är tisdag?!

Redan igårkväll förberedde jag morgonens frukost, chiapudding. Frågade Yngsta hur hon brukade göra, men tyckte det lät som lite väl mycket frön, 2 msk och en dl mandelmjölk. Därför tog jag lite färre frön. Såhär i efterhand undrar jag varför jag frågade, när jag ändå inte gjorde som dottern sa. Inte var det någon pudding klar när jag kollade imorse. Nejdå, löst och eländigt skvalpade det i glaset. I med mer frön och onsdagens frukost är klar.

Bestämde mig för havregrynsgröt istället, kollade att grynen fanns hemma och gick ut på en skön promenad. Grått, grått men en behaglig temperatur. Fåglarna sjöng upp sig och några fasaner hjälpte upp pulsen på mig, när de sprätte iväg upp vid kanten av stigen.

Väl hemma igen åkte kastrullen fram, i med vatten och gryn. Jag konstaterade att det skulle bli en jätteportion, men det var ju inte hela världen. Viftade runt i köket, hällde upp kaffe och tog fram hallon och blåbär. ”Pffft” hördes från grytan. Va?! Denna, i vanliga fall, rutinerade lilla husmor hade vänt på förhållandet vatten/gryn. Förstår ni?! Ljudet uppstod när grytan torrkokade. Det var bara till att göra om och göra rätt.

wpid-2015-03-24-07.30.19.jpg.jpeg

Nu är gröten serverad med agavesirap och bär. Jag är nyduschad och tisdagen väntar. Må den ändra riktning! 😉

*P*

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till För att det är tisdag?!

  1. Corleonia skriver:

    Jag har tappat takten på frukost men gröt låter faktiskt bra. Det får det bli ☺
    Ha en fin dag!

  2. Maria skriver:

    Dottern frågade samma sak igår och jag sa 1/2 dl till 2 dl mandelmjölk 🙂

  3. Mies liv skriver:

    Vilken härlig frukostkock du är! 🙂

  4. pysbloggen skriver:

    Tur att jag var ledig igår, jag har trott det var måndag idag.

  5. Tomtan skriver:

    Här var det knappt det hanns med någon frukost….

Kommentera

