Smolk i bägaren

Idag har jag haft en av de där dagarna, då jag hade tagit semester bara för att göra ingenting. Underbart lyxigt.

Då var det ju passande att gå till vårdcentralen och kolla blodtrycket, jag hade ju avbokat läkartiden för ett tag sedan och för att få nytt recept behöver jag kollas. Numera kan man själv gå in i ett rum på vårdcentralen, sitta en stund i tystnaden och sedan stoppa armen i en blodtrycksapparat. Fiffigt! Men fanken så besviken jag blev när siffrorna 160/90 syntes på displayen. Det var inte alls så det skulle vara, hade jag bestämt.

Det jag kan göra själv nu är att komma igång med träningen igen. Maten tycker jag att jag sköter. Imorgon får jag ringa till Vårdcentralen och höra om jag behöver träffa en läkare.

Resten av dagen har gått i en lugn lunk. Tillsammans med mAnnen åkte jag till Torup, gick en runda runt slottet, tittade på vitsippor och lyssnade på fågelkvitter. Väl hemma igen gick jag bärsärk på vildvinet på gaveln. :-/ Det var inte riktigt min ambition, jag skulle ju bara frisera lavendeln lite. Nåväl, det kommer väl tillbaka. Lärdomen är: lämna mig inte ensam med sekatör och grensax.

Till kvällsmat gjorde jag busgod morotsfalafel. Då blev jag på gott humör igen. Jag är av en enkel natur. 😀

*P*

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Smolk i bägaren

  1. Corleonia skriver:

    Kolla upp trycket du – så hoppas vi det rättar sig.

  2. MarveW skriver:

    Händelserik dag, och ändå så avkopplande. Bra start på veckan.

  3. pysbloggen skriver:

    Det där jämrans blodtrycket, hur jag än gör är det lite för högt. Har haft 24timmars-mätare, väntar på nya domen. Samma med sekatör som att måla i en fin färg, till slut går jag runt och letar saker att kapa ner eller måla. Finns det diagnos på sånt?

  4. Maria skriver:

    Är det ett sådant där ärftligt fenomen? Med tanke på att du verkar ha en livsstil som inte direkt förknippas med högt blodtryck

  5. lenaikista skriver:

    Jag fick förhöjt blodtryck ”på äldre dar”, trots att jag inte ”borde” ha det (tycker läkarna också). När det upptäcktes var det enda vi kunde hitta att jag slutade med kaviar o ägg. (Tror att de numera ändrat sig om ägg.) Då gick trycket upp ännu mer… Så jag fick tabletter.

    Min oerhört vältränade arbetskamrat sa: Vi som härstammar från Norrland får sånt. Så är det bara. 😦

    • lenaikista skriver:

      Rättelse: (jag o fakta… 😉 Jag fick alltså kolesterol- o blodtrycksvarning samtidigt, båda utan att vara i riskzonen.

      (Ett antal år senare gjorde min man ballongsprängning pga begynnande hjärtinfarkt – med ”kvinnliga”, otydliga symptom, och utan att vara i riskzonen… Själv fick jag cellförändringar på livmoderhalsen när jag var för gammal f a kolla det..)

      Så det är ingen ordning på allting. Inte mig heller. Man får vara glad ändå 🙂

Kommentera

