Huston…

Det finns alldeles för många texter som jag vill läsa och utställningar som jag vill se. Nu ska jag inte skriva att jag inte hinner, för det skulle jag göra om jag prioriterade annorlunda. Eller nästan iallafall. När jag bläddrar i morgontidningen skummar jag artiklar som verkar intressanta, tänker att ”det där vill jag veta mer om”. Bokrecensioner slukar jag och ibland loggar jag in på Bibliotekets sida och beställer en bok som jag läst om. Men inte läser jag allt jag vill. Ibland infinner sig inte rätt känsla när jag väl sitter där med Boken i mina händer. Ni vet den där varma längtan att få veta vad som händer med karaktärerna, de som blir som vänner efter ett tag.

Just nu har jag en sån känsla, när jag läser ”Jag heter inte Miriam” av Majgull Axelsson. Jag somnar inte ifrån boken ens, sådär som jag ofta gör.

En arbetsdag ska avverkas, jag ska prata ekonomi med unga och gamla, köpa hem ingredienser till kvällens ”Sicilianska pasta med grillad zucchini” och längta hem till soffan. Ikväll, efter maten, ska jag läsa vidare – låta mig svepas bort i en gripande historia.

Må arbetsdagen gå fort!

*P*

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till Huston…

  1. Maria skriver:

    Jag gillade oxå den boken.

    Trevlig helg!

  2. Finurliga Fridolina skriver:

    Jag håller med dig, det är en skön känsla. Ena stunden slukar jag böcker men så kommer det en period när jag inte kan läsa alls. När koncentrationen sviker och den rätta känslan inte vill infinna sig. För mig sker det när jag har på tok för mycket att ta ställning till i livet. Då får det bli korsord istället.
    Trevlig helg, med avkopplande läsning!

  3. pbloggen skriver:

    Ja, ibland har hjärnan lite för mycket att göra med annat, då funkar det helt enkelt inte att läsa. Då promenerar jag desto mer.

    Hoppas att du också får en skön och solig helg!

  4. pysbloggen skriver:

    Jag har hemskt svårt för Majgull Axelsson, men kanske ska jag ge den här ett försök?

  5. Corleonia skriver:

    Så den är bra då? Den ligger i min olästabokhög och väntar. 🙂

  6. pbloggen skriver:

    Jag tycker om den. 🙂
    Tungt ämne, men berättat på ett sätt som fångar mig.

  7. MarveW skriver:

    En riktigt bra bok. För mig var det förra årets bästa läsupplevelse.

  8. Tomtan skriver:

    Det var en riktigt bra bok!

Kommentera

