Det där med maten

Jag tänkte på det igår när jag stod och fixade min matlåda.

När jag började laga vegetarisk mat mer kontinuerligt, då funderade jag i banorna hur jag skulle ersätta köttet. Soja- och qornprodukter upptäcktes. De används mycket mer sällan idag, när jag förstått hur fantastiskt många olika grönsaker det finns och hur mycket man kan göra med dem.

Pratade precis med en kollega som har huvudbry, eftersom hon ska laga mat till ett helt gäng ungdomar i helgen. Gluten- och laktosintolerans har hon koll på, likaså vegetariskt. Nu har det tillkommit en vegan i gänget också. Min spontana tanke var ”laga mat på enbart grönsaker, då slipper du fundera över det andra”. Men riktigt så enkelt är det inte i det här fallet. Men det var intressant för mig att tänka så, komma på det liksom . 😀

Det är inte svårare med vegetarisk mat, det är bara lite annorlunda.

*P*

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Det där med maten

  1. Maria skriver:

    Det enklaste är ju att laga veganmat för då kan alla äta oavsett religion/kostinriktningar. Varför göra det svårt för sig? T.o.m den fd slaktaren har börjat med ”meat free days” och konstaterat att det inte alls är dumt 😉

  2. Tomtan skriver:

    Försöker äta LCHF för att få ordning på magen……. Men oj vad jag längtar efter hårt bröd…..

  3. Corleonia skriver:

    Tomtan, det finns knäckebröd att baka själv som är snällare, fröknäcke, det finns olika recept på nätet eller så återkom så kan jag ge det receptet jag har till dig. Sitter inte så jag har det i närheten nu, men som sagt var – hör av dig om du vill veta det 🙂

    Jag har ju själv stuvat om i kosten rätt bra under de senaste 2-3 åren och nu skulle jag göra annan mat i helgen och visste knappt hur man gör längre. Lättare med grönsaker och godare med för den delen, så imorgon blir det stuvad vitkål med tomat och svamp 🙂

Kommentera

