Söndag… och flera lediga dagar väntar.

Märkligt det här hur hjärnan följer invanda mönster. Igår fick jag stanna upp och säga till mig själv ”ja, nu har en av helgens två dagar snart gått. Men lugn! Det är semester nu. Du hinner, ge tid åt det som behöver dig just nu.” Det innebär ju att min kropp puttrar på sådär annars också. Lördag – söndag – sedan är det ”på det” igen. Vad betyder egentligen det? Får fundera på den. I huvudet är det trångt just nu. Många tankar trängs, men en till får säkert plats.

Jag tänker på att hösten närmar sig, för min del betyder den årstiden fortfarande ”start”. Jag tänker på relationer, trohet och otrohet. Jag tänker på hur många kvinnor, jag själv inkluderad, ger och har gett av sin kropp för en stunds bekräftelse. En bekräftelse som är lika varaktig som ett tomtebloss och som lämnar ett litet hål inne i bröstet istället. Jag tänker på hur olika mina döttrar är just nu. Hur den ena gör saker som får oss runtomkring att virra på huvudet och hur den andra förvånar på motsatt vis. Där en mognad och klokhet får mig att bara le och bli varm i hjärtat. ”Hade jag inte själv fött dig, skulle jag tro att du var betydligt äldre” sa jag till henne häromdagen. ”Jag föddes kanske med en gammal själ?” svarar hon.

Min längtan idag är att få skriva, ta bilder, forma mina tankar för mig själv. Men det får vänta. Min lille prins och hans mamma väntar på mig, så idag blir en Mormorsöndag.

*P*

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Söndag… och flera lediga dagar väntar.

  1. lenaikista skriver:

    Min dotter kunde säga förbluffande djupa saker som barn. (Ja, även nu, men nu är hon ju vuxen. 😉 En släkting, som tror på reinkarnation, sa en gång: ”Hon har redan levt många liv.”

    Jag tror ju inte ens på ETT liv efter detta, men har ibland blivit mindre arg/irriterad genom att tänka om någon: ”Det kanske är det allra första försöket som människa. Då kan man inte begära mera.”

  2. pysbloggen skriver:

    Jag är benhårt för reinkarnation. Jag sa till dottern häromdagen att jag måste ha gjort fantastiskt goda gärningar i mitt förra liv, för att få hade så bra i det här livet.

  3. Corleonia skriver:

    Barn landar ändå och tänk vad mycket ni lär av varann.

  4. Znogge skriver:

    Vi är alla olika men olikheten kan berika. Samtidigt så vill man att barnen ska fatta kloka och bra beslut.

    Kram och ha en bra söndag!

Kommentera

