Vardag

Den är tillbaka nu – vardagen. Det betyder matlåda för mig och det är därför jag står och steker grönsaker kvart över sju på morgonen. 

Telefonen ringde halv sex imorse. Far hade fallit, så mor ringde mAnnen och bad om hjälp. Hjälpsam som han är, stod mAnnen i duschen sekunden senare. Dessbättre avblåstes hjälpinsatsen, då föräldrarnas granne kom till undsättning. Därmed fick vi en lång morgon tillsammans, det är alltid uppskattat. 

Maten fräser i järnet och jag tänker på arbetstid, den som jag allt oftare tänker på att korta ner. Är det möjligt? Mindre pengar in,  men investeringar i annat som inte kan värderas i kronor. Vad är egentligen viktigt? Runtom mig drabbas vänner av sjukdom, många tar sig genom eländet, andra inte. Det manar till eftertanke.

Tankarna rör sig vidare till den kärlek som jag upplever allt djupare. En ynnest är den att få uppleva.

Vi badade inte igårkväll, men satt ute och lyssnade på vågorna när vi pratade om barn som växer upp, cancer, restauranger som varit stolpskott i sommar och glass gjord på gröna ärtor. Ämnena far alltid som flipperkulor när vi träffas, vi fyra som lärde känna varandra när sjuttiotalet precis hade kläckts.

*P*

På bussen till jobbet igår satt jag bakom en kvinna, vars midjelånga hår nästan kittlade mig på benen. Hår kan vara lite läskigt när det inte är ens eget. Jag satt och tänkte på att långt hår väl anses som sexigt. På eftermiddagen lät jag frisören klippa mig i den kortaste frisyren på många år. Jag vet inte hur jag funkar egentligen.


Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till Vardag

  1. Corleonia skriver:

    Så gott med vänner som man kan prata med om allt.
    Kloka tankar tror jag att gå ner i arbetstid om möjligheten finns.
    Jag tänker så också – livet runt om påverkar tankarna.
    Glass på gröna ärtor, hur smakar det?

  2. WoW skriver:

    Knepigt, just nu känner jag inget behov alls av att prata om en massa ”viktiga/ oviktiga” saker.
    Det enda jag vill prata om är hundar… kan ju bli enformigt för andra som inte delar det intresset 😉

    Känslor, nej inget behov, världsproblem, nej inget behov, bara hundar!

    Till sonen sa jag i söndags när vi åkte bil att jag blev inte riktigt lycklig förrän jag skaffade hund, 2001, men å andra sidan flyttade vi till kobbar och skär då med så det kan finnas fler bidragande faktorer…
    Tur att du är lite intresserad av hundar när vi nu ska kampera ihop ett dygn 😀

    Och om jag anstränger mig kanske jag kan föra något samtal i något annat ämne, i alla fall en liten stund 😛

    • pbloggen skriver:

      Jag tror att vi klarar det! 😉
      Den senaste tiden har jag vid några olika tillfällen känt hundlängtan. Några tollare har kommit i min väg, dock på avstånd. Imorse berättade mAnnen att han blivit uppringd av en vän som kände till en 5-årig tollare som behöver omplaceras. Märkligt sammanträffande. Men nej. jag vill ha en hund från början.

  3. lenaikista skriver:

    Jag återkommer ju ständigt till samtalet, just den här blandade varianten – flipperkulor var ett bra uttryck! Centralt för mig. O så kärleken. När den nu kom via samtal blir det ju lite bingo. 🙂

  4. pysbloggen skriver:

    Ja, om och när jag får utrymme ekonomiskt så kommer jag definitivt att gå ner i arbetstid. Håller med dig om hår, det kan vara läskigt.

  5. Maria skriver:

    Andras hår är jätteobehagligt

  6. Tomtan skriver:

    Härligt med vänner!

  7. ewa28 skriver:

    Det är värt varje krona att jobba mindre tycker jag. Dock är det ju viktigt att lägga undan lite extra för det man missar i pension. Enkelt och välja ledighet framför att kunna köpa mera ”saker” 😊

Kommentera

