Tisdagslyx

Igårkväll svängde jag österut,  istället för västerut på kustvägen och letade mig hem till bästa vännens nya bostad. Sommaren som hade charmat oss på förmiddagen, hade ersatts av gråa moln och vindar. Men vi hade ju bestämt oss för att ta ett kvällsdopp, därför tog vi oss ner till havet insvepta i varsin badrock. Väl där konstaterade vi att det var skönare i vattnet än på land, så vi stannade i det lena havet en stund. wpid-2015-09-01_22.12.42.jpgEftersom ingen annan kommit på samma idé, kunde vi stå nakna på bryggan och lufttorka, innan vi begav oss hem till Fina S igen. Pizza beställdes och avnjöts, samtalsämnena avlöste varandra samtidigt som kvällen kom smygande. Levande ljus, kaffekoppar och filtar berättade att hösten snart är här.

Någon timme senare körde jag hemåt på småvägarna, och lät tankarna snirkla runt ikapp med landskapet. Det är något speciellt med att avstå ifrån motorvägar och välja landsbygden istället. Körde genom bedårande små byar, passerade vidsträckta fält där halmen låg i gyllene strängar. Såg kyrkor torna upp sig mot den mulna himlen och bländades av ett par bilister.

Jag funderade lite över drömmen om att bo vid havet, kanske i en liten by. Tänkte på jobbet och lyssnade på en dokumentär på P1. Stillsamt och behagligt, där den lilla resan gav något. Inte som en motorväg, där jag bara transporterar mig från A till B.

En ljuvlig kväll i alla enkelhet.

*P*

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Tisdagslyx

  1. pysbloggen skriver:

    Vid havet vill jag bo, för att citera en artist jag ogillar.

  2. Maria skriver:

    Jag håller med pys. I allt.

  3. Corleonia skriver:

    Det är avkopplande att åka på mindre väg och ta in natur och tankar som inte blir som du säger då man far från A till B och motorväg.
    Vattnet kan vara sagolikt skönt nu på hösten då det är uppvärmt även om luften är lite mindre av den varan.
    Ser härligt ut!

  4. Tomtan skriver:

    Lät riktigt underbart

  5. MarveW skriver:

    Tänk så fin en vanlig tisdagskväll kan vara. Det är något att vara tacksam för.

Kommentera

