Tänk om

Ja, tänk om jag kunde få tjänstledigt med lön och kunde arbeta med flyktingar. Tänk vilken samhällsinsats jag och min arbetsgivare kunde göra då. Ja, inte jag allena alltså, utan du och du också. Vi som känner att vi skulle vilja göra en vettig insats en gång i livet. 

Jag kan gå ner i lön, men måste ha en inkomst så jag klarar mina vardagliga utgifter. Undrar vad min arbetsgivare skulle svara på en sån här önskan.

Frågan aktualiserades ikväll, när Äldsta ringde och berättade om sin dag bland ensamkommande flyktingbarn. ”Mamma, du skulle också tycka om att vara där.” Sedan fick jag höra små glada och sorgliga  berättelser om de unga pojkarna hon hade mött idag. Coola, modiga unge, jag är så stolt över henne!

Det jag vet att jag kan göra nu är att ta kontakt med Röda korset. Så får det bli. 

*P*

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Tänk om

  1. MarveW skriver:

    Intressant tanke.

    Jag tycker visserligen inte att vi kan ställa kravet på våra arbetsgivare att ge bort så mycket värde. Men vi hade väl ”Fri-år” för några år sedan, i syfte att få rotation på arbetsmarknaden. Det vore ju toppen här. Erfarna personer till samhällsnytta och yngre personer som få chans att skaffa sig erfarenhet från riktiga jobb. En win-win-situation för många. Det borde politikerna satsa på.

  2. Znogge skriver:

    Ja, vad hände med ”friåret” som Marve nämner? Undrar om det utnyttjades av många och det blev som det var tänkt… Dina ambitioner är verkligen goda!

  3. Tomtan skriver:

    Intressant tanke!!!!

Kommentera

