Ett annat liv

Idag längtar jag efter det otvungna.

När jag kröp upp i soffan och boade in mig bland kuddarna med min kaffekopp, såg jag en annan bild inom mig. En scen där jag bodde i stan, på promenadavstånd ifrån en vän som jag längtar lite efter just idag. Hur jag rättar till kalufsen efter nattens drömmar, drar på mig min lila onepiece och går ut precis som den spontana kvinna jag vill vara. I ett närbeläget bageri köper jag en havrebulle till mig och en croissant till vännen. Hemma hos henne doftar det av nybryggt kaffe, som vi dricker under samtal om livet.

Spontaniteten, det enkla och avskalade. Det jag inte är rädd för. Det jag inte behöver mäta mig med och känna att jag inte platsar i. Samhörighet i en mening som jag har svårt att beskriva med ord, den som känns djupt inom mig.

Går ut i köket och fyller på varmt kaffe i min gröna kopp. Bara fötter trampar på bönorna som älsklingen spillt ut. Hör hur han fixar i vardagsrummet och väl där inne fylls rummet av min dotters röst, från en inspelning som hon och en väninna gjorde i våras. Mammahjärtat krumbuktar litegrann och jag erkänner att ett par tårar trillar. Tårar av längtan och stolthet, kärlek.

En längtans dag?

Ibland hör jag begreppet ”känslomänniska”, förstår inte riktigt vad det betyder. Är det att vara så här? Att ha kontakt med det inre?

En promenad i grådiset verkar mer greppbart just nu. Eller inte.

*P*

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Ett annat liv

  1. MarveW skriver:

    Vi behöver längta och känna efter på riktigt. Så skönt att få den tiden ibland. Så nödvändigt.

  2. pysbloggen skriver:

    En grå dag, som iallafall vi har, kan det vara så. Grå dagar är också bra dagar, på sitt sätt.

  3. Znogge skriver:

    Ja, vad är en känslomänniska? Jag tror att vi är det alla men att vi visar det på olika sätt bara…

    Kram

  4. surridurr skriver:

    Förstår så väl din känsla. Kram

Kommentera

