… tänd ett ljus i stället.

I helgen hängde jag en ljusslinga i trädgården. Det är en IKEA-variant som ser u t som vita äpplen, men i min fantasi kan det likaväl vara snöbollar. Nu lyser det lite fina ute i murgrönan som klättrar på väggen.

Så fort jag får chansen tänder jag levande ljus här inne och ställer gärna ut lyktor som får lysa upp tillvaron. Det där har blivit viktigare med åren, att ha ljus omkring mig. Nu noterar jag plötsligt att det blir allt mörkare. Åldern? Det som definitivt har med åldern att göra är iallafall seendet. Numera kräver jag mer belysning för att kunna se bra. Minns när min mor var i den här åldern och jag bara suckade åt henne. ”Svinhugg går igen”.

Hur har du det med ljuset, eller snarare avsaknaden av det? 

*P*

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till … tänd ett ljus i stället.

  1. pysbloggen skriver:

    Jag gillar inte mörker, har aldrig gjort i en dålig belysning trivs jag inte – om det är meningen att jag ska se, om det bara är för mys går det bra. Jag tänder lampor på jobbet, alla jag kan, nu har undomarna slutat muttra om det (oj vad de kommer att minnas mig när den dan kommer). Å andra sidan har jag inte kunnat vara utan solbrillor i solen förrän nu senaste åren, alltså över huvud taget . Märkligt.

  2. Maria skriver:

    Jag använder aldrig solglasögon och bara taklampor när jag ska städa eller leta efter något på golvet. Många små kulörta lyktor gillar jag 🙂 Kanske för att jag blir snyggare då?
    Det enda som stör mig är att mörkerseendet när jag kör bil försämrats så pass mycket att jag gärna undviker att köra på mörka landsvägar.

  3. Tomtan skriver:

    Eldar massor av ljus. Har inte satt upp nått ljus ute än men det lär inte dröja. Igår när jag skulle gå från jobbet var de så mörkt över fotbollsplanen att jag åkte på Jula och köpte mig en ficklampa. Jag ska iaf inte snubbla pga mörker!

  4. Znogge skriver:

    Visst ser man sämre i mörker med åren och speciellt när man har glasögon. Så jag tänder ofta ljus inomhus och skulle utan tvekan slänga upp en ljusslinga utomhus redan nu men Husse är lite känslig tyvärr 😉

    Kram

  5. Mitt problem är att jag glömmer ljusen. Har två gånger startat brand på köksbordet medelst adventsljusstake. Förra helgen glömde jag blockljusen på balkongen. Jag borde förmodligen hålla mig till ljusslingor

Kommentera

