Släpp ut mig!

Det var känslan i förmiddags; låt mig komma ut härifrån!

När mAnnen och jag flanerade längs de vackra gångarna i Nerja slog det mig – det är när jag är ledig som jag tänker nya tankar. Jag tänker större och vidare, kanske tom nytt.

Nu är jag tillbaka i vardagen, på jobbet. Irriterar mig på unga kvinnor som ser ut som tanter med uppsatt hår och pärlhalsband. Orkar inte lyssna på statistikrabblande. Vill inte se staplar som visar vad vi gjort och inte gjort.

Jaja, jag hittar snart tillbaka ner i det vanliga hjulspåret. Kommer att halka ner där igen vilken dag som helst. 

Nu gäller det att ta tillvara på energin som ledigheten gav mig. Jobbet kan jag inte välja bort, så jag får istället försöka hitta saker som jag mår bra av. 

Varför måste vi jobba så många timmar och vara ledig så få?

*P*

 

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Släpp ut mig!

  1. pysbloggen skriver:

    Och tänk tanter vill minst av allt se ut så. Jag har haft ”less”-tankar idag, men för att vara tisdag var det en bra dag.

  2. MarveW skriver:

    Jag jobbar många timmar eftersom jag gillar mitt jobb. Men sedan tror jag att vi fundera på vilken levnadsstandard vi egentligen behöver. Kanske att vi kan leva på ett annat sätt, och därmed jobba mindre. Jag skulle nog kunna men jag vill inte.

    • pbloggen skriver:

      Härligt att höra att du är nöjd. Jag blir nyfiken på vad du arbetar med. Vet jag det? *funderar lite*

      • MarveW skriver:

        Jobbar inom energibranschen och jobbar med frågor som jag brinner för. El och energi är en viktig del av våra liv, vårt samhälle, vårt sätt att leva. Har en chefsbefattning och jag gillar att se människor utvecklas. Att få andra att lyfta betyder mycket för mig.

  3. Znogge skriver:

    Ja, det kan man fråga sig. Jag hade gärna arbetat mindre men dels fungerar det inte med min tjänst, dels behöver jag det med tanke på pensionen. Men nog hamnar man snabbt i gamla hjulspår tyvärr…

  4. surridurr skriver:

    Ja man behöver verkligen ”in-puts” som ger oss energi att klara av vardagen. Ja 6 timmars arbetsdag som heltid skulle inte vara helt fel. Eller hur?

Kommentera

