Behaglig

Precis så kan dagen beskrivas. Behaglig. Tidningen lästes samtidigt som kaffet intogs. Bloggar lästes, modern ringdes, så även Äldsta. Den sistnämnda har blivit med lägenhet. Igår skrev hon kontrakt på sin första bostadsrätt och i mars flyttar hon och min lille prins in. 

Söta små möbler hade dottern hittat på annons, så jag och mAnnen hyrde släp och begav oss ut på skånska landsbygden för att hämta dem. Kaffe och smörgåsar serverades en timme senare hos svärmor, som ställer upp med husrum för de små möblerna tills de ska få kommaa på plats. Mina föräldrar fick ett kort besök, där tvättmedel och diverse andra saker levererades. Det ligger en sån skön känsla i att få hjälpa familjen. 

Väl hemma igen pysslade jag i köket en stund och gjorde små bollar av dadlar, aprikos, mandel och kokosfett. Några av dem ska få följa med på söndagens promenad med vännerna. Middag i form av oxrullader från fredagen kom fram på bordet, lagom till att mAnnen fått Stringskåpen på plats på väggen i vardagsrummet. Han hade hittat tre skåp på annons, men vi nöjde oss med att sätta upp två av dem. Fint som snus blev det. Nu jagar han vidare efter kompletterande teakhyllor.

I soffan intogs kaffe och slutet av gårdagens Skavlan, där jag förundrat lyssnade på kvinnan som vuxit upp under kriget och varit med i projektet Lebensborn. Det går bara inte att greppa hur man tänkte där och då. 

Lite mer lättsmält var det att se första avsnittet av Shetland, som jag prioriterade bort igår till förmån för min bok. Sambon hade inga problem att se det idag, trots att han såg det igår. ”Vyerna” suckade han hänfört och googlade sedan på resor. Jag fick en Skottlandsresa av honom när jag fyllde 50 och vill gärna dit igen. Drömde mig tillbaka där jag satt med whiskyn jag köpte då. När jag blundade kunde jag höra vinden vina och regnet piska mot fönstret i det stora burspråket i vårt rum. Hamnen i Oban låg precis nedanför huset och det var magiskt att sitta där och se havet leva om. 

Dags för boken igen, mina vänner. Gonatt!

*P* 

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Behaglig

  1. pysbloggen skriver:

    Skottland…..dit ska jag. Nångång.

  2. gunnardeckare skriver:

    Jag håller med om att vyerna är vackra i Shetlands-avsnitten. Jag skulle gärna åka dit nån gång.
    För mig är Stringskåp väldigt mycket barndom. Av nån anledning så har vi ändå inte satt upp några sådana här hemma.

  3. Maria skriver:

    Skrev hon kontakt för en bostadsrätt? Köpeavtal? Men jag önskar att mina ungar kunde hitta någonstans att bo. Inte för att jag är less på dem men unga vuxna blir aldrig vixna förrän dom har eget boende.

    Hamnar barnbarnet på nära avstånd från dig då?

    • pbloggen skriver:

      Jag avundas inte er i Storstaden. Här är det svårt med hyresrätter, men det går inte att jämföra med Stockholm, tackolov.
      Ja, i Malmö har vi nära till allt. 😉

  4. Znogge skriver:

    Vi ska åka till Skottland i sommar och är just nu i planeringstagen 😀 Om vi kan få hundvakter förstås men det hoppas jag på… Verkar vara ett intressant resmål!

Kommentera

