Precis som mormor

Inspirerad av olika nostalgiska inlägg, kom jag att tänka på mormor när jag förberedde dagens middag. Jag och äldsta fyllde ju år häromdagen, så det skulle firas lite idag. Lite offseason blev det gåsamiddag. Flygfäet hade jag ju fått av mor i november, då man normalt firar Mårten gås. Nu blev det ju inte så pga fars hälsotillstånd, som tackolov har bättrats.

Mormor då? Jo, hon var en riktig matmor, lagade mat ”till militärerna” och lärde mig mycket redan när jag var liten. När jag flyttade hemifrån var det alltid henne jag ringde när det gällde gammal hederlig husmanskost. Rotmos, bruna bönor, tupp, ärtsoppa osv. Ibland kunde jag ringa och fråga, även om jag visste hur jag skulle göra. Mormor blev så glad att kunna vara till hjälp och vi fick oss en mysig pratstund.

Om jag inte missminner mig helt, är det ganska exakt 20 år sedan mormor dog. Efter ett par dagar på sjukhus, med en infektion, var det slut. Jag minns att hon fick åka ambulans för första gången i sitt liv och tyckte att det var så spännande. Positiv in i det sista.

image Gåsen tillreddes enligt konstens alla regler och innanmätet fick bli grunden till en buljong som åkte ner i såsen. Brysselkål, rödkål, morötter, gelé och äpplemos. Grön ärtsoppa med pepparrotscreme fraiche till förrätt, äpplekaka till efterrätt. 

Nöjda och mätta gäster. Intressant att se den äldre generationen bekanta sig med dotterns afrikanske pojkvän. ”Do you like the gås?” försökte min 81-åriga mor, när jag bett henne tala direkt till den unge mannen. Mor kan inte engelska, men fick till det ändå. Roligt att se och höra pojkvännen berätta om Afrika och visa på kartan var han kommer ifrån. 

En bra söndag.

Imorgon är det måndag igen och jag inleder dagen med besök hos sjukgymnasten. Det ser jag framemot!

*P*

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Precis som mormor

  1. surridurr skriver:

    Härliga minnen. Kram

  2. Maria skriver:

    ”Do you like the gås” – underbart!

  3. pysbloggen skriver:

    Jag har alltid lite avundats de som haft en sådan relation med sina far/morföräldrar. Min farfar dog innan jag föddes, och jag var min farmors 18:e barnbarn. Vi träffades dessutom sällan, sen dog hon när jag ännu var rätt liten. Mormor pratade dålig svenska, men månade om oss när vi var där, även om vi inte pratade särskilt mycket. Morfar var det enklare med, men han kändes ofta upptagen. Härligt med generationsumgänge, om det nu är ett ord.

  4. Tomtan skriver:

    Härligt minne!!!

  5. gunnardeckare skriver:

    Jag har haft flera bra relationer med min far- och morföräldrar. Nu är alla borta i den generationen och det är vårt tid att finnas till för barnbarn.

Kommentera

