Ge mig färg!

Vinden får de höga träden att dåna hotfullt runtom mig på min morgonpromenad. Mörka sjok av moln drar förbi och låter den granitgrå himlen deppa ihop. I hundratal svävar svartfåglar över mitt huvud och får mig att tänka på barndomens tv-serie Kråkguldet. Storebror tittade och jag – ja, jag tittade kanske med ett öga, men mest minns jag ljuden. 

Det är mörkt, det är svart och det är grått. Jag klär mig i mörka färger, fastän jag inte tycker om det innerst inne. Igår hade jag blommiga stövlar, svarta kalasbyxor (jodå, och de var tjocka med flätmönster), svarta klänningen som jag tycker så mycket om. Men jag kunde inte komma på hur  jag brukar få med mig den turkosblå färgen som lättar upp det mörka. Kanske ponchon som hänger på jobbet? I bilen, tio minuter försent, kom jag på det; en sjal från Indiska brukar lätta upp klädernas svårmod. Behöver jag tillägga att jag inte fick upp humöret riktigt på hela dagen?

Tog en tur i butikerna på lunchen i min jakt på färg. Pasteller. Gulligt kanske, möjligen fräscht en sommardag. Men helt seriöst, mina vänner, inte nu. Femtioplus är mitt hår mörkare än någonsin, men huden den är fortfarande minimjölksfärgad. Puderrosa är inte smickrande till det. Jag vill ha starka färger och ett stark sinne. 🙂

   

I mitt köksfönstret lyser en orange lampa och ger hjärtevärme. Mitt kök är orange. Det är jag. Undrar vad jag hittar i garderoben idag? 

*P*

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Ge mig färg!

  1. Maria skriver:

    Minimjölksfärgad – hahahahahaha, så ser dom flesta svenskar ut så här års 🙂

  2. Znogge skriver:

    Min hud besitter samma färg så puderrosa går bort direkt. Som färg på accessoarer ja, men inte direkt mot mitt ansikte!

  3. irrhönan skriver:

    Ät färg så blir du färgrik!!! Jag får frågor om var jag har varit nånstans på semester och fattar inte vad folk menar alls!! Förrän jag tänker efter och svarar att jag äter mycket morötter, och har gjort så länge. Det hjälper på minimjölken!

  4. surridurr skriver:

    Knapra på morötter är ju gott. Så dumt att jag inte gör det oftare än jag gör. Ja fniss, du beskriver hur vi bleknosar från norden ser ut. Hahaha!!

  5. pysbloggen skriver:

    Jag älskar färg, men inte så mycket på kläder. Mest för att jag är usel på att kombinera.

Kommentera

