Avstånd

Minuterna innan midnatt vaknar jag av att mobilen plingar till, av ett par mess från min yngsta dotter.

”Det här har jag skrivit till pappa” berättar hon och jag läser en lång text på engelska. Hittar en rytm i hennes ord och undrar om det är en låttext hon har skickat. ”Ja, det är en låttext, mamma, som jag har skrivit.” När jag undrar hur den låter, berättar hon att hennes vän ska lägga en melodi till den. Jag längtar  redan efter att få höra hennes röst när hon sjunger sin sång.

Det kan inte vara lätt att vara så långt borta när man får reda på att pappa har blivit sjuk. Det är inte lätt att vara någonstans när pappa har fått cancer.

Tillbaka i sängen ligger jag och stirrar ut i mörkret, tankarna avlöser varandra. Starka känslor föder kreativitet. Kriser ger näring åt skapande. Min älskade tös skriver texter för att hantera sin sorg och oro långt där borta. Här hemma saknar jag att få ta henne till mig, krama henne och lyssna på henne, min lilla.

*P*

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Avstånd

  1. WoW skriver:

    Fint ❤

  2. gunnardeckare skriver:

    Inte lätt när man är långt ifrån varandra. En tröst att man kan kommunicera via sms men inte riktigt detsamma som att vara nära och kunna ge och få kramar.

  3. irrhönan skriver:

    Nej, det är inte lätt att vara nånstans när pappa har fått cancer. 😦
    Tänker på er.

  4. Znogge skriver:

    I skarpt läge är det tufft att vara långt hemifrån… Inte ens på hemmaplan skulle det vara lätt.

    Kram

  5. pysbloggen skriver:

    Tur att hon har en ventil.

  6. miatankar skriver:

    Vid sådana tillfällen vill man absolut vara nära! Tack och lov finns det andra möjligheter nu för tiden än för bara 50 år sedan. Jag hoppas att pappan kommer att bli frisk igen, mycket kan botas, men tyvärr inte allt.

Kommentera

