Back on track

Bibliotek. Böcker. Finns det något bättre? Igår gick jag runt och botaniserade i byns nyrenoverade bokställe. Fick med mig två böcker hem, Dödgrävarens dotter (J C Oates) och Beckomberga (Sara Stridsberg). Upplyftande titlar va? 

Kålpuddingen blev en succé! Både mAnnen och jag åt med god aptit och idag tar jag med en portion i matlådan. 

Tittade runt på svt-play och såg att det var sista chansen att se första avsnittet av”Deutschland 83″. Den chansen tog vi! Betade av fyra av de fem tillgängliga avsnitten. 🙂 Jag förstår fortfarande inte att detta har hänt när jag var ung vuxen. Varför vet jag inte mer?! 1983 gick jag ut gymnasiet och gav mig ut i Livet. Försökte mig på universitetslivet, men gav upp när jag väl gått med i en nation, ätit ärtsoppa med varm punsch och nosat på två olika kurser. Ägnade några veckor att rida olika hästar, måla om stall, mocka skit  och andas lantluft. Sedan klev jag in på Banken, fick ett fyramånderskontrakt och på den vägen är det. Funderade jag någonsin över det kalla kriget? Berlinmuren? Pinsamt, så här med facit i hand. 

Livsandarna återvände igår och nöjd med känslan kröp jag till kojs med Saras bok och slogs av vilket vackert språk hon har. Om jag hade stannat hemma i soffan idag, vet jag vad jag skulle ha gjort. Men nu väntar andra texter och siffror i drivor.

Go fredag på dig!

*P*

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Back on track

  1. Maria skriver:

    Jag visste inte heller något. Minns inget förrän jag läste om Berlinmurens fall men inte ens det påverkade mitt småbarnsliv så mycket.
    Men hur gott kålpudding är – det minns jag!

  2. WoW skriver:

    För oss i familjen är ”back on track” ett hundtäcke. Vi har precis inhandlat 3st 🙂

  3. pysbloggen skriver:

    1983 borde vi ha pratat om det där, jag gick ut 84, men jag har minne som en senil guldfisk.

  4. lenaikista skriver:

    Man minns väl sånt man kan relatera till, särskilt som ung. Jag träffade ju ”min” f d berlinare 65, då muren var ganska färsk, och var ofta där under kalla kriget. Men mina minnen är alltid personliga, är inte ens säker vilken gränsövergång vi alltid åkte över, var ju bara passagerare… 😦

  5. gunnardeckare skriver:

    Sara Stridsbergs bok har jag läst och den var bra tycker jag.
    Instämmer om biblioteken. Som ”boksamlare” köper jag en hel del böcker men är ändå en skapligt regelbunden besökare i Värmlandsbiblioteken.

Kommentera

