Märkligt

I normala fall åker jag inte hem till döttrarnas pappa och hälsar på, men nu är inget normalt längre. På min fråga om Äldsta ville att jag skulle följa med henne till sjukhuset, svarade hon ja. 

Kanske är det bra att jag är med och delar det hon upplever just nu, det hon kämpar med? Sannolikt är det bra att jag faktiskt ser, får ställa mina frågor och visa att jag finns här.

Surrealistiskt var ordet som flimrade förbi i mitt sinne när jag sträckte fram handen till den stora vita dörren och läste ”Onkologen”. Fanihelvetetsjävlar var känslan. Med nyspritade händer smög vi in i hans rum, såg honom ligga halvsovande i sin säng. Vi har känt varandra sedan 1985, men jag har aldrig sett honom med skägg. Cellgifterna gör huden känslig mot kyla, förklarade han yrvaket. Med mig hade jag ett månadsmagasin om vetenskap och historia, lagom att bläddra i när man inte orkar annat. En bok om Elvis  

 hade jag också köpt. Lite humor är alltid bra. Alltid. Dottern log när jag tog fram boken, likaså hennes far. Precis samma bok hade Äldsta köpt dagen innan. En behaglig känsla av familj, på nåt märkligt vis.

Livet tar sig underliga vägar.

*P*

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Märkligt

  1. Maria skriver:

    Elvis är perfekt!

  2. irrhönan skriver:

    Hoppas han orkar läsa. Exet ville inte ha nånting när han var inlagd. Inget läsbart, han orkade inte.
    Visst är det en märklig känsla – du är liksom jag nu, med och familj och ändå så väldigt mycket ”bredvid”.

  3. f skriver:

    Man är med men ändå som inte en av delen.

    Jag tror att du gjorde helt rätt som besökte honom. Gör det gärna fler gånger så han (eller andra i hans omgivning) ”tror nåt”. Det uppstår så jäkla lätt spekulationer om de mest absurda ting när Liemannen och hans kompisar flåsar i nacken.

    Om inte annat så gjorde du rätt för ditt barns skull.

  4. miatankar skriver:

    Det låter tufft för dottern och framförallt för X:et. Säkert bra för dottern att du är med… känns nog tryggt för henne. Sjukhus och nära anhörigas svåra sjukdomar är tufft, ju yngre man är desto mer obegripligt, tror jag.

  5. pysbloggen skriver:

    Jag tror det är jättebra att du delar detta med dem allihop.

  6. MarveW skriver:

    Märkligt kan också vara bra, på sitt sätt.

  7. surridurr skriver:

    Du tog helt rätt beslut. Kram

Kommentera

