Onsdagkväll i min smak

Vi träffades på DubbelDubbel, jag ock kära A, beställde in en setmeny för att få botanisera bland rätterna. Det är ett bra sätt att möta nya smaker, när man nu inte vet vad de olika rätterna är för någonting. 🙂

När väl den ljuvliga efterrätten med färsk ananas, vaniljglass och anissocker landat i våra magar, promenerade vi bort till Panora2016-02-25-14.31.13.jpg.jpegVilket skönt ställe! En biograf för filmintresserade. 🙂 Det slog mig inte förrän efteråt vad det var som var så speciellt, mer än att det var ganska få besökare. Det fanns ingen hets, inga gigantiska lådor med popcorn och litersdunkar med läsk. Wow! ”Köp mera och större” existerar inte där. Vilken lycka! Vilket lugn! Inte ens mobilen åkte upp för att föreviga inredningen modell 50-tal (amatörens gissning). 

Så rullade den då igång, The danish girl. Underbara film! Så bedövande vacker och välspelad och så tragisk. Kärlek på en nivå som är svår att greppa, eller kanske kärlek när den verkligen är på riktigt? Filmen bor kvar i mig som en känsla, jag kan inte förklara hur. Den väcker tankar om livet och vem vi är, vem vi vill vara och den väcker ett intresse för Gerda Wegener konst.

Se filmen. Det är mitt råd.

*P*

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Onsdagkväll i min smak

  1. Maria skriver:

    Får mig att minnas barndomens biobesök med en 33 cl läsk 🙂
    Låter som en riktigt trevlig kväll!

  2. Znogge skriver:

    Har sett den och kan bara instämma! En underbar film på många vis.

    Kram

  3. Jag skriver:

    Finns det såna ställen fortfarande!? Underbart! Jag har svårt att gå på bio p.g.a. åksjuka men såge gärna filmen.

  4. pysbloggen skriver:

    Satt precis och sa att den vill jag se!

  5. surridurr skriver:

    Är det möjligen en sån där gammal mysig biograf som visar lite mer ”smala” filmer? Skulle gärna på en sån.

  6. Lilla Blå skriver:

    Nu vet jag ju inte var du bor men Gerda Wegeners konst kan beskådas på en stor utställning på Arken i Danmark just nu (fram till mitten av maj). En halvtimme söder om Köpenhamn. Om du skulle vara i krokarna… 😉

Kommentera

