Vad ville du bli? 

Jag tänker på det när jag ser Skavlan och ”världens äldsta bloggare”intervjuas. Hon som hade skrivarambitioner som ung, först nu gör hon något av det. 

Jag funderar fortfarande över ”vad jag vill bli när jag blir stor”. Som ung ville jag bli veterinär, hade ett brinnande intresse för djur som mynnade ut i många års hästägande. Därefter övergick jag till hunderi, lite behändigare och mycket billigare. Det gick dessutom att kombinera med småbarn, villa och Volvo. 

Journalistdrömmen levde och försvann – återkom och dövades. Någonstans i gömmorna finns skrivböcker fullproppade med ord, författarambitioner som provades innan jag ens blivit tonåring. Orden, de som fortfarande är så viktiga för mig, byttes i vuxen ålder ut mot siffror. Kanske inte för att jag så väldigt gärna ville, utan mer för att det var det var ett klokt och passande val med framtidsutsikter. Gäsp… 

Psykolog var jag också nyfiken på, kanske för att det var ett ämne på gymnasiet som jag bara sög in och förstod. 

Nåväl, nu blev det ju som det blev. Skriver gör jag forttfarande, hund kommer jag att införskaffa igen och psykolog… Näe, men jag möter ju massor av människor dagarna i ända och presenteras för levnadsöden. När räntorna är satta och pensionsfonderna valda, brukar jag lyssna och även dela med mig av mina tankar och erfarenheter. Det får räcka så. 

Vilka var dina drömmar? 

*P*

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Vad ville du bli? 

  1. MarveW skriver:

    Kul med så varierande drömmar. När jag var riktigt liten ville jag bli brandman. Sedan gick jag över till att vilja bli Nobelpristagare. Därefter Energiminister.
    Men helt ärligt, sedan åk 7 har jag vetat att jag vill jobba med energifrågor. Och det har jag gjort sedan dess. I princip jobbar jag idag men en fråga om jag skrev specialarbete om i åk 8. Nördigt, men sådan är tydligen jag.

  2. surridurr skriver:

    Inte helt olika dina. Veterinär var det först. Författare. Politiker.

  3. Chili skriver:

    Veterinär som barn/ung. Psykolog i gymnasiet. Sen blev det plugg inom, turism, företagsekonomi drömde då om att bli ”egen företagare” inom egentligen vad som helst…….
    Djur har jag alltid haft = mycket pyssel med sjuka djur, psykologi ha jag dagligen praktiserat i min roll som chef. Nu senast är jag ju faktiskt ”egen företagare”.
    Och tänk jag är bara 51 så jag hinner säkert med att förverkliga nya drömmar!

  4. Skrev tydligen lärare i en mina vänner! Men det visste jag inte förrän jag såg det för något år sedan. Det jag velat på vägen har jag gjort. Väntar nu på nästa väg ska uppenbara sig 😊

  5. Maria skriver:

    Jag ville kunna språk och resa och så har ju mina yrkesval inte alls sett ut. Hade blivit väldigt förvånad om jag i åk åtta sagt att jag ville jobba med att planera arbeten i närhet av kontaktledning/strömskena 🙂

  6. Znogge skriver:

    Jag ville bli skådespelare men blev lärare i stället. Men det finns vissa gemensamma nämnare 😉

  7. irrhönan skriver:

    Jag ville bli flygvärdinna. Efter min första långa flygtur som sexåring så var jag såld.
    Sen ville jag bli polis.
    Just nu skulle jag vilja vara jättebra på nånting, vad som helst.
    En konsekvens av att ha åkt på den smäll jag gjorde nyligen – när jag går från att ha varit stolt över det jag var säker på att jag var bra på till att få veta att det inte lever upp till ”förväntningarna”. Nu kan jag ta vilket jobb som helst, för det är jag garanterat heller inte bra på så då är det ju skit samma. :-/
    Men tänk att få vara jättebra på nånting. Måla tavlor. Musiker. Design. Hundtränare. Uppfinnare.
    Det skulle jag vilja vara.

  8. lenaikista skriver:

    När jag träffade klasskompisarna från 9an 50 år efteråt(!) var de övertygade om att jag blivit författare. Jag älskade redan från fem års ålder att (läsa och) skriva. Sen försvann den där riktiga skrivlusten allteftersom det blev alltmindre fritt: Färre fria ämnen och skrivregler.

    Och nu är jag varvet runt: Kan skriva om och hur jag vill, o det blir väldigt olika. Lustfyllt igen – HÄPP! 🙂

  9. Tomtan skriver:

    Jag skulle bli bleckblåspedagog…….. Tror det är närmare 30 år sedan jag tog i Valthornet och trumpeten sist.

  10. gunnardeckare skriver:

    Min dröm var att få bo och jobba i Africa och den gick i uppfyllelse åren 1984-1986.

  11. Kraka skriver:

    Jag var alltid fascinerad av den lite råa, skojfriska tonen som fanns mellan personalen när de tog hand om offren och stod inne i operationssalen i M.A.S.H. Just att göra ett svårt arbete bra och ändå kunna kasta ord mellan varann. Tror det var där fröet såddes till att vilja bli anestesisjuksköterska.
    I tonåren var jag väldigt intresserad av själen och det själsliga, av psyket och av det goda samtalet. Först ville jag bli präst, men tankarna utvecklades till att jag ville bli mentalskötare.
    Jag blev mentalskötare, utbildade mig senare till sjuksköterska och skulle gå utbildningen till anestesisjuksköterska. Man av administrativa skäl på skolan, då man var tvungen att ställa in utbildningen, erbjöds jag att gå intensivvårdsutbildningen istället men ha en reserverad plats på anestesiutbildningen till senare.
    Redan när jag gick intensivvårdsutbildningen kom jag (teoretiskt) i kontakt medbrännskadevård. Brännskadeintensivvård är speciell, vätskebalansen påverkas av de stora vätskeförlusterna från såren och också näringsbehovet är annorlunda. I min värld var det något av det mest avancerade man kunde jobba med och jag närde en dröm: ”En dag ska jag bli så duktig på intensivvård så jag också kan jobba på en brännskadeintensivvårdsavdelning”. Den drömmen bar jag i många år.

    Jag arbetade ett tag som intensivvårdssjuksköterska, gick utbildningen till anestesisjuksköterska, jobbade som det några år. Sedan har jag växlat en del mellan de båda specialitéerna. Den 1 januari i år började jag på ett av de två brännskadecentrum som finns i Sverige. Med 41 års sjukvårdserfarenhet kände jag mig äntligen mogen för det steget.

Kommentera

