Egenskaper

Vid något tillfälle skrevs det här i Bloggland om ordet omtänksamhet/omtanke. Jag förstod att ”omtänksam man” inte var något eftersträvansvärt i fleras ögon. Själv lever jag tillsammans med just en sån och trivs alldeles utmärkt. Att det skulle vara signifikant med ”mesig man” är för mig en gåta.

Mannen jag lever med åkte ner till ”Fiskehoddorna” i Malmö, inhandlade färsk fisk och bjöd sedan hem sin mor och mina föräldrar på lördagsmiddag. Under söndagen körde han och jag och hämtade möblerna till min lille prins nya rum. Äntligen kom Äldsta på plats i sin första, egna lägenhet. ”Jag tar den lille med mig hem, så får ni fixa i lugn och ro”, så självklart för min käre sambo. Plötsligt frigjordes en massa tid och jag kunde hjälpa till i de hörn där jag har möjlighet att göra nytta. Guld värt för oss alla. Min lille prins fick leka med den store lekfarbrorn och sova middag bredvid honom med sin Muminbok på magen.

Jag känner hur min äldsta dotter söker min närhet, nu när pappa blivit sjuk och lillasyster är långt i väg. Precis sådär som jag vill att det ska vara. Hon är självständig och driven, men det är skönt att få känna att även jag kan bidra med något.

Den ograverade helgen är till ända och en ny vecka har startat. Stavarna och jag var ute en liten tur och konstaterade att himlen även idag var fylld av svartfågel, dessa kraxande flygfän i stora flockar. Det måste vara något med våren…

Nu väntar fyra dagars arbete på att avlösas av lika många dagar på sydligare breddgrader. Gott!

*P*

 

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

17 kommentarer till Egenskaper

  1. Maria skriver:

    Omtänksamma människor är väl bra rent generellt oavsett om det gäller partners eller vänner? Mesiga är något helt annat.

  2. pysbloggen skriver:

    En toppenmänniska och en toppenhelg, låter det som i mina öron.

  3. gunnardeckare skriver:

    Omtanke,omsorg är fina egenskaper som det behövs mer av i vår kalla värld.

  4. Znogge skriver:

    Omtanke är aldrig fel oavsett vem det är eller kön! En god egenskap minst sagt 😀

  5. irrhönan skriver:

    Din mAn är en omtänksam en av bästa sort. Som jag också har fått känna av när marken brände under fötterna. Liksom du också är, omtänksam och underbar.

  6. Chili skriver:

    Känner igen diskussionen och kan vara den skyldiga…… Men menar inte att omtänksamma män(niskor) per definition måste vara mesiga men att för egen del verkar jag dras mer till ”män som har en hård yta” 😦

  7. Maria skriver:

    Jag förstår! Jag blir stressad av omtänksamma män för då ökar mina förväntningar och POFF så tar det slut. Men generellt sätt tycker jag att människor ska vara omtänksamma

  8. Maria skriver:

    Sett…

  9. lenaikista skriver:

    Mesig uppfattar jag som nån som mesar med, som man vet inte var man har, vag i konturerna. Ungefär.

    Själv har jag alltid attraherats av just lojala, omtänksamma män. Min exman ställde upp för min mamma, min nuvarande bryr sig om även mina barn och barnbarn. Jag tycker alltså inte bara att det är sympatiskt och tryggt. Utan just attraktivt. 🙂 Tur för mig!

Kommentera

