Prestera mera

Jag tror att vi alla idag mäts på längden och tvären på våra arbeten. Själv har jag varit med och tagit diskussionen med arbetsgivaren i ämnet genom åren, då jag arbetar fackligt. Jag har funderat fram och tillbaka på det riktiga/viktiga med olika typer av mätningar.

För tio år sedan kändes de olika staplarna ”nya”. Idag mäter vi oss själva av egen fri vilja. Det finns appar som berättar hur långt jag har gått/sprungit eller ”inte gått”. Appar som håller koll på vad vi äter, hur vi sover. För något år sedan hade jag själv en app som jag startade när jag gick ut på mina rundor i naturen, det peppade mig ibland. Men sedan la jag av med att mäta, eftersom det också skapade ett dåligt samvete hos mig. Då kändes det inte givande längre, det blev snarare en börda. 

Vid en period i livet blev jag sjukskriven då jag upplevde att min hjärna kokte. Ja, så illa var det ju inte, men det var obehagligt så det räckte. Något hände i mig så att jag inte längre kunde minnas saker, inte orkade med livet. När läkaren berättade att jag skulle sjukskrivas, sa jag snabbt ”åh, då ska jag lära mig fofografera och börja springa”. Läkaren la sin hand på min arm och skakade sakta på huvudet. ”Nej, du ska inte börja med att sätta upp mål för att prestera igen. Du ska göra det som faller dig in och känns lustfyllt. Inget annat.”

Jag höll nog inte med henne där, men kroppen löste det själv. Den vägrade samarbeta om jag pressade den. Fiffig skapelse.

Den här lilla berättelsen är nog förklaringen till att jag känner motstånd till appar och att jag ibland inte ens förstår syftet med dem. Ja, jag vet att vi fungerar olika och väl är ju det. 

*P*

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Prestera mera

  1. Maria skriver:

    Jag använde oxå alla möjliga appar tidigare för att mäta sträckor, ta tider osv men det stressade mig. På samma sätt som en pulsklocka fick mig att jogga sämre eftersom jag såg att min puls var för hög så stannande jag. Utan klocka hade jag fortsatt… Idag har jag stegräknaren (inbyggd i mobilen), den säger inget om hur fort jag gått bara att jag…. borde gå mer 🙂
    Jag försöker verkligen bli bättre på att göra lustfyllda saker och att se det lustfyllda i vardagen. Det finns mycket att hämta där!

  2. Jag skriver:

    Klok läkare. Vad är appar?

  3. lenaikista skriver:

    Kroppen är ibland (ofta?) klokare än knoppen. När min kusin blev utbränd var det kroppen som sa ifrån: En morron kunde hon inte stå på benen. = STOPP!

  4. Tomtan skriver:

    BAlanserar på den tunna linjen…… Det är inte lätt när man vill så mycket……

  5. pysbloggen skriver:

    Jag älskar all sorts teknik, men använder den sällan. Jag är i grunden lat, så det sporrar mig, men samtidigt ids jag inte hålla på med alla appar och klockor.

  6. Znogge skriver:

    Jag vägrar använda den sortens appar. Är så gammalmodig eller vad man ska kalla mig att man kommer långt med sunt förnuft 😉

  7. surridurr skriver:

    Ja man ska verkligen akta sig för att pressas till för mycket. Det är verkligen helt galet hur mycket allt man gör eller inte gör på jobbet mäts. Det har gått för långt. Vet många som blir sjuka av det. Hur agerar facket? På mitt jobb mäts precis allt. Hur länge man pratar i telefon som ringer in och om man ringer ut. Hur lång tid det tar att svara på mail. Hur länge man är brta på fika- och lunchraster. Hur länge man proppar sig under dagen för att gå på toa, gå till skrivaren, hämta eller göra ngt annat. Jag bryr mig ändå inte särskilt mycket. Har jobbat så länge så jag har en magkänsla för när jag gör ett bra jobb eller inte. Men många yngre följer oroligt sin egen statistik. Kram

Kommentera

