Språket

Ordälskare som jag är fastnar jag ibland på nya ord som dyker upp, eller på gamla ord i nya sammanhang. Just nu är det ordet ”sjukt” jag funderar över. Mat är sjukt god, en film är sjukt bra. Ja, jag vet och förstår att man använder ordet som förstärkning, men i mina öron är det lika galet som skitgott och jätteliten.

Vårt språk är under ständig förändring och det är spännande. Något annat jag kan stanna upp och fundera över är slang, tex när väninnan ”satt på ballan och solade”. Vad hände med balkongen? Jag märker ofta nya slanguttryck hos ickeskåningar, men just den här väninnan är genuint skånsk. Tisha och fecke har jag tex aldrig hört här hemma.

Nu ska jag fundera lite på siffror istället, de är mer beständiga.

*P*

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Språket

  1. Maria skriver:

    Sjukt skitsnygga skor Pigga Peggy har!
    I Stockholm heter det ”satt på ballen och solade”…

    • pbloggen skriver:

      PP ska få ett litet besök av mig om några dagar. 🙂
      Just ”ballen” är ett ord som kan betyda flera saker, det där kan bli riktigt fel och minst lika roligt.

  2. Maria skriver:

    Eller som vi säger på jobbet – kompostkommunist = Miljöpartister.

Kommentera

