Hälsa


Jag står och väntar på att den röda lampan ska slockna, så att jag kan gå in i rummet och kontrollera mitt blodtryck. Vårdpersonal passerar mig, en pensionsmogen kortklippt dam gör det tre gånger. Alla gångerna är det som om hennes blick bränns av mig, hon stirrar stint ner i golvet. En ung man lufsar förbi med sin kaffekopp, till och från kaffeautomaten. Han glor ner i muggen. Ytterligare ett par personer går förbi, med blicken i golvet. Jag funderar på om det brukat rulla glaskulor där, så att de måste se var de sätter sina Birkenstockfötter. Men så kommer faktiskt en kvinna med glad uppsyn, hon möter min blick och hälsar. 🙂

I min värld ser man sina kunder/patienter, möter blicken och nickar eller ler. Jag utläser lite av hur klimatet är på en arbetsplats beroende på hur jag blir bemött…

När lampan slocknat och en man i min ålder lämnat rummet går jag in och sätter mig i fåtöljen. Efter en stund stoppar jag in armen i blodtrycksapparaten och hoppas, jag hoppas att trycket lugnat ner sig sedan jag var på hälsokoll. Det har det inte. Jag fyller i en blankett och lägger i därför avsedd låda på väg ut ur vårdcentralen. På eftermiddagen ringer en sköterska och ber mig komma tillbaka om ett par veckor. Precis det är min plan, kolla tre gånger och sedan höra vad som ska behöver göras. Högre dos medicin kanske? 

Det jag kan göra själv, kommer jag att göra. Med en far som just kommit hem från hjärtkliniken och en storebror som fick hjärtinfarkt just i min ålder, vet jag att jag måste eliminera riskerna. Nya tag. Upp med humöret!


Motionen har blivit eftersatt. I förrådet står min fina cykel och väntar på mig och utanför dörren är naturen nyvaken. Bättre kan det väl inte bli? 😉 Fem kilometers promenad tillsammans med kollegorna och tusentals andra, det var tisdagens fysiska insats. Blodomloppet ute på Bulltofta rekreationsområde bjöd på folkfeststämning, ett perfekt tillfälle för teambuilding. Bra för min arbetsgrupp som varit lite gnisslig till och från. Tyvärr saknades två kollegor och jag tror att just de hade behövt stunden lite extra. Men man kan som bekant bara leda hästen till vattenhon. Dricka får den göra själv!

*P*

 

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Hälsa

  1. Maria skriver:

    Är blodtrycket högt om du mäter det på annat ställe än på kontroller? Fast jag antar att du gjort en sån där dygnsmätning? Gubbarna på mitt jobb får göra sånt mest hela tiden och jag fattar inte hur man kan sova med en sån på? Bara det borde ge högt blodtryck.

    • pysbloggen skriver:

      Man kan inte sova med en sån. Min läkare pinar mig en gång i halvåret, jag vägrar numera att (ens försöka) sova med den. Dels är den ivägen, dels så piper den till högt och skrämmer skiten ur mig varje gång den mäter (en gång i timmen på natten) så blodtrycket går ju upp bara av det! Så klämmer skiten, efter att ha haft den en dag är den rätt otrevlig.

  2. WoW skriver:

    Du är rolig, glaskulor på golvet 😉
    Min dotter är så sjukhusrädd så hennes blodtryck är skyhögt hos doktorn. Maria hade med sin blodtrycksmätare till oss och hemma hade hon lågt och fint blodtryck.

  3. gunnardeckare skriver:

    Det är lite tråkigt att vi inte ser varandra. Ett leende kan ju räcka långt. Hoppas att du får ordnng på blodtrycket

  4. pysbloggen skriver:

    Justja, din fina cykel! Sätt igång nu!

  5. Znogge skriver:

    Hoppas att du får ordning på trycket. Inte helt lätt det vet jag men Husses är numera ok.

    Kram

Kommentera

