Tvåsamheten

Funderade ju över den häromdagen, tvåsamheten.

-Hur har samboskapet/tvåsamheten förändrat ditt liv, frågade jag mAnnen vid frukostbordet i morse. Sedan hade vi ett lugnt och ärligt samtal omkring harmoni, lycka, vad man måste, borde och egentligen vill. Om att vara ett par och om att faktiskt vara två individer med olika drömmar och behov.

wp-1466929958605.jpg

När jag var nyskild träffade jag en kvinna som kom att bli en kär vän. Vi hade liknande historia bakom oss och lovade varandra att ”i nästa förhållande ska vi prata och ta upp sånt som kanske skaver”. Jo, tjena! Det har väl gått sådär för mig genom åren. Men det är aldrig  försent att påbörja en förändring. Det är snårigt att lära om, men när framstegen tas emot på ett positivt sätt och det känns lätt i kroppen eftrråt, då sporrar det och visar att jag är på rätt väg.

*P*

Nu ska jag tvätta golven med såpa, mAnnen spelar golftävling. 😉

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Tvåsamheten

  1. Znogge skriver:

    Att vara ärliga mot varandra i ett förhållande tror jag är A och O. Känns något fel så är det viktigt att tala med varandra om det…

  2. Maria skriver:

    Jag tror att såna samtal är en förutsättning för fortsatt tvåsamhet. Å andra sidan tänker jag på Ester Perel igen och i boken där hon skriver att för mycket förtrolighet dödar lusten, man blir vänner istället. Det är iofs en svensk modell men så har vi ju i gengäld mycket skilsmässor

  3. Mia skriver:

    Så klokt inlägg, så klokt handlat av dig.

    Jag tror att singelliv har sina fördelar, tvåsamhet har andra fördelar. Jag trivs väldigt bra som singel men saknar vissa delar i en tvåsamhet… Så sant att man inte kan få ”allt” här i livet. Öppenhet och förtrolighet i ett förhållande tror jag är nödvändigt för att det ska kännas bra i längden.

    Lycka till med er tvåsamhet…

  4. pysbloggen skriver:

    Det är den där jäkla förälskelsen som ställer till det tror jag. När allt är rosenskimrande är allt så enkelt, alla egenheter så gulliga, kommunikationen flödar. Sen försvinner den successivt och vi tror att vi är samma personer.

  5. MarveW skriver:

    Goda samtal är både nödvändiga och berikande.

  6. lenaikista skriver:

    En psykolog (som bl a jobbade med Imago parterapi) sa till mig: Om jag skulle gå in i en ny relation skulle jag först gå i Imago-terapi med den nye mannen, för att komma på rätt köl från början. (Annars väntar man ju tills det skitit sig.)

    Jag provade småningom båda varianterna: Med förre mannen gick jag efter att det skitit sig, tror att det blev en bättre skilsmässa för oss båda. Med den nye alldeles i början av vår relation. Vi tycker båda att det gav mycket. Plus att vi lärt oss från våra tidigare äktenskap.

  7. pbloggen skriver:

    Erfarenheter är guld värda, även om de svider precis när man gör dom.
    Jag singlade runt i en hel del år och hann tänka till och känna efter. Nu gör jag det jag tror och känner är rätt.

Kommentera

