Tankar från jobbet idag

På kafferasten snicksnackades det och vi halkade in på ämnet ”gå i pension”. Jag känner att skulle jag ha den ekonomiska möjligheten att sluta arbeta, så skulle jag ta chansen. Någon annan sa spontant ”men vad ska man DÅ göra?!?” Helt seriöst så tror jag att jag hade kunnat fylla min dag med att resa, ta hand om barnbarn och föräldrar och att arbeta som volontär och hjälpa utsatta i samhället. För någon annan vid bordet verkade sysselsättningsmöjligheterna vara synonymt med golf. Spelar man då inte golf så… tja, då skulle man vara sysslolös. Det är möjligt att jag hårddrar det lite.:-)

Nåväl, kontentan för min del är att ”om jag har ekonomi till det, så kan jag sluta närsomhelst”. Hur känner du?

I förmiddags gick jag igenom en webbaserad utbildning om ”Lika lön” och hann fundera mycket på könsroller/genus, väldigt intressant. När då två kollegor står vid mitt skrivbord och skämtar om att ”Skicka ut P i nätstrumpor för att ragga kunder”, då blir det så fel det bara kan. :-/

*P*

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till Tankar från jobbet idag

  1. Maria skriver:

    Jag skulle sluta jobba bums om jag hade ekonomisk möjlighet. Sorgligt när människor tror att lönearbete är det enda som ger livet innehåll

  2. gunnardeckare skriver:

    Jag har gått i pension men har jobbat deltid med projekt ända fram till nu när jag är 67. Det har funkat bra men nu tror jag att det är dags att sluta helt. Några bekymmer om vad jag ska göra finns inte. Jag har massor med fritidsintressen.

  3. MiesLiv skriver:

    Hade jag möjlighet skulle jag sluta jobba i morgon dag.
    Tänk att bara få ägna sig åt sådant som jag vill, som roar för dagen och minimalt med måsten. Ljuuuuuvligt!

  4. MtM skriver:

    Jag skulle sluta direkt om jag kunde. Skulle inte ha problem att fylla dagarna ! Resa runt i Sverige, låta kroppen styra tiden, uppe sent sova tills jag vaknade, naturen, fota, upptäcka nya platser, besöka dom jag bara sett o funderat på när jag kört bil, flytta till Skåne, träffa nya o gamla vänner etc etc etc så ja kunde jag gick jag direkt 😃

  5. pysbloggen skriver:

    Jag skulle sluta jobba, det finns annat viktigt att göra, både för sig själv och andra.

  6. MarveW skriver:

    Jag ska försöka planera så att jag kan sluta jobba tidigt. Jag vill ägna mer tid åt fritidsintressen, både att skriva och annan konst, och jag vill jobba mer om volontär.

  7. lenaikista skriver:

    Jag trivdes ju så bra när det var dags att sluta – kanonbra ny chef o spännande skede – så jag blev kvar ett extraår. Fast på deltid, jobbade bara med det roligaste, o aldrig mer än tre dar i sträck. Och jag promenerade till jobbet på 12 minuter. Jättekul.

    Efter ett år gick min nya chef vidare och jobbet gick in i ett annat skede. = Perfekt att sluta, efter nedtrappningen.

    Nu har jag upptäckt att 8 är lagom att vakna, vi är ungefär halvtid på landet (barnbarn på båda ställena), och gör f ö vad vi vill – eller inget. Ofta nördar vi in oss på olika ämnen.

  8. Corleonia skriver:

    Jag hade slutat arbeta och gjort annat. 🙂

  9. Znogge skriver:

    Med rätt ekonomi skulle jag nog också sluta. Finns så mycket annat att fylla tiden med. Men på ett sätt gillar jag ändå att jobba så kanske en övergångsperiod med halvtid skulle passa mig 😀

  10. Tomtan skriver:

    Tror jag inte skulle lida brist på sysselsättning 😀 Men tyvärr pengar.

Kommentera

