Utökat

Telefonen ringde förra torsdagen, i andra änden fanns min bror. En avlägsen släkting, som jag aldrig träffat, hade fått en reservplats på Malmö högskola. Hade jag kanske en sovplats över åt honom? Ja, jo, dottersängen står ju oanvänd numera, så visst hade jag det. I söndagskväll mötte jag och mAnnen en glad göteborgare (visst låter de alltid glada?), i hällregnet vid stationen i byn. Vi tog en sväng inom Malmö, visade skolan och lokaliserade byggnaden där ynglingen förväntades infinna sig tolv timmar senare. Körde bortom Turning torso, som han också ville se. 

Plötsligt är vi tre i hushållet igen, men vi märker inte av nytillskottet så mycket. Han är social och lättpratad, förundras lite över våra gammelvanor, men har hela tiden glimten i ögat. Just nu är det mycket han ska trixa med i skolväg, och ovanpå det letas bostad. Det lutar åt att föräldrarna köper en lya till honom. Den närmsta veckan får han dock husera fritt här, eftersom vi åker söderöver ikväll.

Nya väskan är packad, böcker och kamera känns viktigast, om vi bortser ifrån passen då alltså. 😉

En liten olustkänsla kring min far gör sig påmind, men jag kan ju inte göra så mycket även om jag är hemma. I nuläget befinner han sig på sjukhus, tråkigt men tryggt. Äldsta finns i stan om mor behöver hjälp. I huset bredvid mina föräldrar bor barnens far, som förövrigt hade tittat upp om till sin fd svärmor i tisdags. Jag vet att han ställer upp om det skulle behövas. Bara vetskapen är guld värd.

En andra kopp kaffe och några timmars arbetsdag, sedan tar vi tåget över till Kastrup. 

*P*

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Utökat

  1. MiesLiv skriver:

    Kul med lite utökning. Åtminstone när det är så där tillfälligt! 🙂
    Ha det gott och du, du har verkligen ordnat det bästa här hemma. Slappna av och ha det fint!

  2. Corleonia skriver:

    Vad fint att ni kunde hjälpa till så där – det är svårt för studenterna att få rum. I Skövde sover de på golvet i Wallhall (teaterhus). Alla sätt är bra i alla fall ett tag.
    Ha en fin tur nu! 🙂

  3. Maria skriver:

    Vad har ni för gammelvanor?

    • pbloggen skriver:

      Vi läser böcker. ”Gör folk sånt numera?!”
      Kollar på trädgårdsprogram. Till råga på allt är vi nästan vegetarianer. 😲
      Haha! Charmig kille. 💕

  4. WoW skriver:

    Göteborgare är goa gubbar, det vet ju alla.
    Kul att få till lite kontakt med brorsan igen då 🙂

  5. MarveW skriver:

    Modigt att ställa upp på detta sätt. Men kul!

  6. pysbloggen skriver:

    Ha nu härligt!

  7. Josef Boberg skriver:

    Ha det fint på resan !

  8. Znogge skriver:

    Tillfälligt besök är alltid trevligt men när man bara är två får man lätt nya vanor…

    Trevlig resa!

  9. gunnardeckare skriver:

    Bra att kunna hjälpa till. Det är inte lätt för studenter att få bostad

  10. Tomtan skriver:

    Har förstått att det är svårt med husrum i Malmö. Äldsta har letat att och letat, men nu tror jag det har löst sig. Ha det så trevligt på trippen!

  11. miatankar skriver:

    Önskar dig en trevlig resa, vart du nu ska!?

    Flott av dig att med kort varsel upplåta bostad åt avlägsen släkting.

Kommentera

