Hösttankar

wp-1475427539406.jpg

Kära kollegan har kommit med äpplen till mig i omgångar de senaste veckorna. Vår unga inneboende har förundrats över den flitiga pajbagerskan och frågat om jag alltid håller på sådär i köket. Sanningen är ju den att just hösten och skördetiden är den tid då jag frossar i pajer. Igår svävade jag ut med att koka äppelmos. Varför heter det egentligen ”äppelmos” när frukten heter äpple?

Hösten närmar sig så sakta och den är välkommen. Igår var vi ute och gick en promenad runt Svaneholmssjön – jag, mAnnen, dottern och lille prinsen. Härligt med den lille som skuttade runt och upptäckte naturen. Själv gjorde jag en liten upptäckt som värmde hjärtat. Jag blir så glad när jag ser sånt här. Lägg en slant i holken och ta med dig en växt hem. Precis samma princip som när jag och Irrhönan köpte Äppelsmör på väg från Louisiana. Visst är snart dags igen, HönaPöna? wp-1475427740766.jpg

Mina föräldrar fick sig ett litet besök av mig, där jag lämnade över mediciner som jag hämtat ut. Som jag sagt förut – det är skönt att finnas på nära avstånd och kunna hjälpa dem.

Det var helgen det. Ja, jag hann ju med en AW på fredagen också, där jag och min sambo bjöd vännerna på middag som tack för lånet av lägenheten i Las Palmas. Några mysiga timmar av återföring på restaurangen där vi faktiskt sammanstrålade och lärde känna varandra, för fyra år sedan. Vi var tillbaka och kocken likaså. 🙂

*P*

Sen har jag ju tänkt mycket på otrohet också. Men det får jag nog ta i ett eget inlägg.

 

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till Hösttankar

  1. MarveW skriver:

    Älskar hösten och att baka äppelpajer brukar vara min paradgren. Men så har det inte blivit i år. Så jag delar glädjen med er som har den förmånen.

  2. Maria skriver:

    Det heter ju äppelträd med 🙂

  3. gunnardeckare skriver:

    Jag har alltid sagt äpplemos😊

  4. Corleonia skriver:

    Åh, vad härligt att kunna få paj och mos fixat så där. Det gillade jag göra på den tiden jag gjorde det. Doftade härligt i köket. 🙂

  5. Chili skriver:

    Äpplemos låter fint! Har aldrig tänkt på det 😀

  6. Allt gott Pernilla,livet verkar rulla på fint! Och åh, äppelmos, nu måste jag kolla mina äpplen på ön! Kram!

    • pbloggen skriver:

      Höst på ön, det måste vara mysigt det också.
      Ps – efter att jag hade läst din bok, gav jag den till mor. Hon behövde muntras upp och sväva iväg lite i tanken. 👍 Tack för underhållningen! 💕

  7. pysbloggen skriver:

    Skönt verkar det. Här blåser snålt både ute och inne.

Kommentera

