Funderingar på virrvägar

Det är något kontemplativt i att skala äpplen, att rensa bort kärnhus och skära i bitar. Det är lika livgivande åt tankarna som att gå en promenad i skymningsskåne, andas in den murriga doften av Moder Jord och hålla nyplockade lena kastanjer i handen. 

 När jag står där i köket funderar jag över otrohet, av den enkla anledningen att ämnet dykt upp både här och där i min tillvaro. Nej, det handlar inte om mig och mAnnen, tackolov. Jag funderar över hur man kan, orkar och vill leva ett dubbelliv. Om ett förhållande är åt helvete, eller uttorkat stagnerat och jag kan klä det i ord tillsammans med en tredje part, en ny kärlek. Varför kan jag då inte vara modig nog och vända mig till min nuvarande partner, berätta om känslan och bryta upp? Varför stanna och låtsas som om allting är som vanligt, samtidigt som jag lapar bekräftelse och lever ut min lust på annat håll? Avslut och uppbrott gör ont som fan. Att skiljas sliter sönder en invändigt, även om det sker i samförstånd. Varför utsätta sin motpart, tidigare medpart, för svek och lögn? Feghet?

Många frågor blir det, när jag senare marscherar på i mörkret. Jag undrar också över kittlingen i att förföra den som är ”upptagen”. Den som är ”obunden” får självklart göra precis som den själv vill, med vem den vill. Det gäller väl egentligen oss alla. När jag hör människor runt om mig som hamnat i säng med en gift kvinna/man, då hör jag också något triumferande i berättelsen. Moget. Nej, inte i min värld. 

Jag läste Martina Haags ”Det är något som inte stämmer” igårkväll. Paniken, ångesten, illamåendet. Känslorna klev ut ur boken och jag tänkte vidare…

Morgonsolen reflekteras i mobilen som ligger framför mig. Klockan visar att jag ska lätta ankar och förbereda mig inför dagen. 

*P*

Jag vet att jag aldrig kommer att förstå allt. Jag behöver inte ens göra det, men jag kommer aldrig att sluta undra.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

22 kommentarer till Funderingar på virrvägar

  1. Maria skriver:

    Du förstår inte för att du sätter ett samband mellan kärlek och otrohet. Ingen otrogen man jag träffat (vilket inte innebär att alla är så) har letat efter kärlek. Alla har älskat frun där hemma. Kärlek är något helt annat. Kärlek är en gemenskap och något man byggt tillsammans. Ingen har ens haft en tanke på att lämna det livet som dom faktiskt älskar och men någon dom älskar.
    Det handlar om andra saker. Lust, sex, bekräftelse och en känsla av att bli sedd där och då. Och det är väl inte helt ovanligt att dom sakerna försvinner i vardagslivet tillsammans med den man älskar?
    Förföra folk som är upptagna? Du menar – locka på avvägar? Det gör dom så bra själva. Tro mig.
    Det skulle aldrig falla mig in att ha en kärleksrelation med en otrogen man. Varför skulle jag det? Det handlar aldrig om kärlek. Jag utgår från att otrogna män befinner sig exakt där dom vill i livet.
    Livet och möten i livet består av andra saker än just kärlek.
    Men det vore ju önskvärt att människor i relationer pratade om sånt här för det kommer att hända förr eller senare att känslan finns där. Att det man har inte väcker alla känslor man vill ha väckta i kropp och själ. Då måste det finnas en handlingsplan för detta.

    • pbloggen skriver:

      Såklart de gifta männen har en egen vilja och inte behöver förföras. Ingen man är väl ett mähä…
      Vad är kärlek? Vad är att älska? I min värld visar du inte det genom att ligga med andra.
      Ha kakan och äta den tänker jag.

      • Maria skriver:

        Jag skiljer på kärlek och sex. Man ”älskar” inte med folk man inte har relationer med – man ligger med dom, sexar eller använder andra mer runda ord. Varför skulle han älska någon mindre bara för att man har sexuella känslor för någon annan? Vem har bestämt att den ena känslan tar ut den andra? Kyrkan? Traditioner? Jag tycker absolut att man kan ha allt men jag tycker att man ska vara ärlig kring det. Det är den enda biten som stör mig – det är inte kärlek att vara oärlig.

  2. MarveW skriver:

    Just när det gäller otrohet, så är jag väldigt snabb att döma. Det är inte okej, det är inte att visa respekt. Det gör att jag har svårt att respektera de som är otrogna. Jag tycker väldigt illa om det beteendet. Normalt sett är jag mer tolerant, mer förlåtande men inte när det gäller otrohet.

  3. pysbloggen skriver:

    Ungefär vad jag funderar på då. Oärlighet och otrohet. Svek och undvikanden. Nej, det är inte ok. Ordspråket ärlighet varar längst är så korrekt, sanningen gör ont men lögner gör ondare.

  4. WoW skriver:

    Jag kan inte heller relatera till allt det där, möjligen i tanken eller på film, men inte i praktiken. Det blir för komplicerat och onödigt för mig, jag behöver inget trassel, vare sig för egen del eller bli utsatt för det.

    Lite uppskattande blickar, komplimanger och hjärngympa med andra kan jag sträcka mig till att uppskatta, men inte annars.

    Jag är helt enkelt den trogna typen, som föredrar trohet tillbaka.
    Dessutom har jag aldrig uppskattat lögner och smygande bakom ryggen, det blir som jag sa för svårt för mig att hantera. Inte spännande heller bara läskigt!

  5. Corleonia skriver:

    Jag vet inte om mannen var mig trogen – men själv vet jag vad jag tycker om det. Jag vill att det ska vara tillit och trygghet. Lögn är så hemskt.

  6. gunnardeckare skriver:

    Jag har aldrig fallit för frestelsen vilket jag är glad för

  7. MiesLiv skriver:

    Jag blir illa berörd av ”När jag hör människor runt om mig som hamnat i säng med en gift kvinna/man, då hör jag också något triumferande i berättelsen”
    Tro mig, det finns inget triumferande i det, inte ett dugg! Å det trots att jag ”är den andra kvinnan”
    Det finns inte glammigt i det, inte något triumferande i det. Jag är förloraren, alltid!

  8. miatankar skriver:

    Lever man i ett harmoniskt förhållande så har jag svårt att förstå varför man ska vara otrogen. Riskera att förstöra det man byggt upp, en relation är byggd på känslor, förtroende, respekt osv… Ärlighet, absolut… Hur många av oss skulle tycka det är OK att partnern sexar runt bara för att uppfylla sina lustar… trots att jag vet att det är mig hen älskar? Inte speciellt många, misstänker jag. Om våra ideal bygger på traditioner, religionens påverkan eller vad det nu är så har jag svårt att tro att upprepad otrohet leder till något annat än tråkigheter.

  9. mtm64 skriver:

    Finns inget triumferande i att vara otrogen. Har provat i unga år (30år sedan) för spänningens skull. Nykter en vanlig vardag. Jag mådde så dåligt efteråt, snudd på fysiskt. Jag hade ingen bra förklaring då och jag har det inte idag heller. Man gör ett aktivt val och sedan finns inga ursäkter när det har hänt. Att skylla på fylla eller dålig fru/sambo what ever är ingen giltig ursäkt, fixa problemet innan du gör bort dig. Det jag däremot kan bli fundersam över är att folk ofta vet om att hen är otrogen, men inget säger.
    Det är att legalisera otroheten.

  10. lenaikista skriver:

    Vi har förstås pratat även om otrohet här hemma (så mkt som vi pratar 😉 ) och tänker lika dig.
    Vi är ju båda ”långrelationister” o har varit lika löjligt(?) trogna i båda äktenskapen. Däremot känner vi båda igen att vi kan attraheras av andra. Jag minns särskilt en chef, som gjorde det ÄNNU roligare att gå till det roligajobbet – o kunna fantisera lite pirrigt. Men jag hade ingen tanke på att agera på det i verkligheten, antagligen hade jag flytt i panik om han tagit nåt initiativ. Det hade liksom sabbat alltihop. Jag ville inte riskera det jag hade. För även mitt förra äktenskap var något jag ville vara i. Det är liksom ”inte min grej” – kanske jag tänker för mkt?
    Så det vi kan föreställa oss är just att en ny kärlek drabbar. Och då vet förstås ingen av oss hur vi skulle reagera. Det jag vet är att nåt dubbelliv skulle jag inte fixa, ens om jag försökte.
    Hellre en ände med förskräckelse än en förskräckelse utan ände.

Kommentera

