Men helt ärligt…

Hur många böcker har jag egentligen ? Hur många ska jag behålla?! 

Jag var inte hemma  när mAnnen tömde bokhyllan, annars hade jag sorterat då. Har tagit en spontandag med ambitionen att få ordning på hemmet. Tömmer kartonger, sorterar och minns. Pausar med vörtbröd, griljerad skinka och skånsk senap, ett par koppar kaffe till det.

Det går sakta framåt… 

*P*

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

25 kommentarer till Men helt ärligt…

  1. MiesLiv skriver:

    Jag tycker att det är svårt att slänga böcker. Det är som om jag har ett slags förhållande till dem eftersom de, förhoppningsvis, fått mig att reagera på olika vis.
    Men till slut gav jag bort massa böcker till sjukhus och boenden. Så det är ett tips till dig från mig, ge bort till dem som behöver.
    Ny lyssnar jag mest på böcker och därmed är problemet löst! 😀

  2. Maria skriver:

    Förr samlade jag på alla böcker men vanlig skönlitteratur läser jag aldrig om så varför spara? Kokböcker spar jag 😊

  3. Tanten skriver:

    Det går inte kasta böcker! Skänk dom till sjukhus, vårdcentraler eller liknande istället!

  4. gunnardeckare skriver:

    Jag är fel person att fråga. Jag har ca 1000 bara deckare och vi har ungefär lika många andra. Min fru har samma syn på detta som jag. Men vi har ett stort hus😄

  5. irrhönan skriver:

    Jag har få böcker som jag MÅSTE äga.
    Mästaren och Margarita. Åke och hans värld. The Lord of the Rings. En man som heter Ove. Emil i Lönneberga. HP. Boktjuven. För att bara nämna några som jag aldrig lånar ut, för jag är så rädd att mista dem.
    Resten är i stort sett ”nice to have” böcker. Därmed inte sagt att jag gör mig av med dem! 🙂 Jag läser gärna om böcker, som att hälsa på en god vän igen, men vissa gör ett ljummet intryck och dem öppnar jag aldrig igen, och har rensat ut ganska hårt emellanåt.

    • pbloggen skriver:

      Vistt är det så, vissa böcker stannar. Just Boktjuven och Mästaren står kvar. Den sistnämnda för att du pratat så varmt om den genom åren, än har jag inte tagit mig genom den. Jag ser det som något härligt att ha framför mig. 😍

  6. lenaikista skriver:

    Vi har (nog) många böcker, och det är en salig blandning. Men kastar böcker gör jag just aldrig, gillar även att läsa om även dem som inte är älsklingsböcker. I älsklingshyllan står mest Tolkien (Lord of the Rings m fl), Dorothy Rowe och div psykologböcker.

    Att skänka bort var ett bra tips, om det skulle bli aktuellt.

  7. pysbloggen skriver:

    Jag önskar mig väggar, massa väggar tapetserade med bokhyllor där mina böcker skulle få bo. Ett bibliotek, så underbart. Men. Den krassa verkligheten har rensat bort två tredjedelar av alla böcker. Sorgligt men nödvändigt.

  8. miatankar skriver:

    Vad ska man med alla böcker? Ja, det har jag frågat mig många gånger. Skönlitteratur, deckare som jag tycker är värda att läsas av många ”glömmer” jag ibland. Ibland på tåget, andra gånger i boenden när jag är ute på jobb. Om jag återkommer till samma boende så ligger boken ofta kvar, men inte alltid. Blir glad när någon är ”borta”, då hoppas jag att någon annan blivit tjusad av innehållet… 🙂

    Gammal inaktuell studiematerial har jag kastat på sortergården, faktaböcker (de flesta) behåller jag, oavsett ämne. Men jag har fortfarande mycket skönlitteratur kvar… Vad göra… damma någon gång ibland, bara skådebröd resten av året. Till vilken nytta har jag funderat över många gånger?

  9. Jag skriver:

    Svåra beslut. Jag är just där, ska man spara allt eller rensa ut och hur gör man. Vi har böcker överallt, i alla rum utom bastun och toaletten. Plockade in i hyllorna i vardagsrummet i går efter ommålning och hittade säkert fyra böcker som går att sortera bort, de handlar om amning och att vänta barn.

  10. Znogge skriver:

    Jag har valt att rensa ut en del. Dels hade jag för många, dels fanns det inte plats för nya. Trots allt så läser man dem flesta böcker bara en gång…

    Lycka till med projektet!

  11. Bokstund skriver:

    Jag köper jättemycket böcker på second hand, annars lånar jag mycket. Ibland köper jag nya men det är oftast när jag redan vet att boken kommer vara bra eller värdefull på något annat sätt, tex studentlitteratur man har användning för länge 🙂 Skönt att få lite rensat ibland, hoppas du fick behålla dina favoriter 😉

Kommentera

