After Family

På väg genom stan igår för att hämta bilen hos svågern, premiärbesökte vi Malmös nya saluhall. Visst är det märkligt att vi inte har haft en sådan på massor av år?! Tyvärr tror jag inte att jag kommer att bli någon stammis där. Visst var det fräscht och trevligt med en snygg exponering av varorna. Men det jag längtar efter är något annat, typ den inomhusmarknad vi besökte när vi var i Epernay. Tyvärr har jag inte kvar några bilder därifrån, men tänk er ett ställe där man går ner på lördagförmiddagen och botaniserar bland allsköns mat. Där fanns grönsaker och kött i långa banor, skaldjur och fisk, marmelader och inlagda oliver. Blommor i allsköns färger lyste upp.

Äldre kvinnor med ”dramaten-kärror” där de stoppade ner helgens middagar och krönte det hela med en blombukett. Män som småpratade med varandra när de spankulerade runt och granskade varorna. Inte en hipster så långt ögat nådde.Det kändes genuint och härligt. Inget större fel på min stads saluhall, det handlar nog mest om mig. 😉

*P*

Hittade en bild! 🙂

Det som såg ut som ett bortglömt stålskelett på fredagen, myllrade av liv och färg på lördagen. På kvällen var det tomt och stilla igen.

wp-1484575314661.jpg

 

 

 

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till After Family

  1. Znogge skriver:

    Ofta tycker jag att saluhallar gör sig bättre utomlands. Vet inte varför men det är något med känslan… Får väl passa på att besöka den nya när jag är i stan vid tillfälle.

  2. ylva akerstrom skriver:

    Marknader och bazarer brukar vara hipster-fria i dom flesta länder skulle jag säga, men vi gav väl upp det sättet att handla när Ica Maxi kom typ 😉

  3. pysbloggen skriver:

    Men ändå. …en saluhall

  4. Corleonia skriver:

    Vad mysigt! Själv passar jag på om jag är i Göteborg och deras saluhall. Det är väl det närmaste jag kan komma snabbt. 🙂 Det är ändå en viss känsla att få botanisera bland maten. 🙂

Kommentera

