Bakom varje fönster en historia

Mitt förnuft säger mig det där som känslan har svårt att ta in ibland. Alla får vi vår beskärda del, flera får mer än vad som är mänskligt har jag fått erfara. Men ingen står utan. Ingen glider genom livet helt friktionsfritt, även om jag trott det. 

En bostadsrätt eller villa i ”rätt område”, välavlönat arbete, dyra vanor, många resor, ungar som gör rätt hela tiden. I mina mörka stunder halkar jag till och tror att lyckan definieras så. Jag som inte bryr mig så mycket om saker, som inte längtar efter märkesprylar, som inte vill byta ut bilen trots att det nog hade varit klokt. 

Det är när jag går på promenader som tankarna fladdrar fritt. Jag passerar fönster efter fönster. Där bakom bor någon med god smak och designade lampor, men rör de vid varandra där inne? Familjen som reser så mycket. När stannar de upp och smälter intrycken? Varför gör de det inte? 

De där som verkar leva på allra bästa sätt, enligt statusuppdateringarna. Pratar de med någon om att sonen super skallen i bitar så fort han inte jobbar? 

Sånt tänker jag på. Alla får vi vårt, men få vågar berätta om det. Tänk om vi hade vågat prata mer med varandra på riktigt, sänka garden. Tänk så befriande det skulle vara. Nästa gång ett mörkt moln drar över min himmel, skulle jag haft lättare för att berätta, eftersom jag då visste att jag inte var ensam.

*P*

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

18 kommentarer till Bakom varje fönster en historia

  1. ylva akerstrom skriver:

    Fasad och verklighet kan vara två helt olika saker och man blir inte lyckligare för att man äger mer.

  2. Maria skriver:

    Vi är så olika. Jag är oerhört tacksam över att folk inte berättar om allt. Jag vill varken veta eller berätta själv.

  3. gunnardeckare skriver:

    Det är mycket yta nu och jag tycker att det är skönt att kunna gå in på djupet ibland

  4. WoW skriver:

    Om du berättar vågar kanske andra berätta med. Så tänker jag och berättar om mina brister i hopp om att andra ska känna sig trygga med att också kunna lätta sitt hjärta.
    Jag tycker nog att många gör det också… eller så umgås vi i olika sorters kretsar.
    Här i obygden är det svårt att hålla på fasaden, det lyser igenom ändå hur folk har det.

  5. livetslimbo skriver:

    Jag är en sån som delar med mig av mig o mitt liv. Det har ibland positiv effekt på människor som normalt inte gör så. Sen finns det nog också de som förfasas över min öppenhet. Men jag ser liksom ingen vits med att måla min värld rosa.

    • Maria skriver:

      Jag ser en skillnad på att vara öppen och att vara privat. Jag är öppen men aldrig privat mot folk. Inte mot någon. Och jag ogillar när folk är privata mot mig, gärna öppna och frispråkiga men privata? Då vrider jag mig av obehag

  6. lenaikista skriver:

    Glömmer aldrig när vi skulle skiljas efter 25 år o jag gick längs i villorna och såg alla idylliska familjer grillande i trädgården. 😦
    I huvet visste jag förstås att allt inte bara var idyll, men det KÄNDES som om alla utom jag var lyckade och lyckliga. Och vilken lättnad när jag bara kort nämnde min situation (f a förklara varför jag var så olik mig), och jag fick stöd även från de mest oväntade håll. Inte alla, men med dem som ville delade jag erfarenheter, vilket hjälpte mig väldigt mycket att komma igen.
    Jag vill ha samtal som slingrar mellan högt o lågt, flams o flabb o svartaste avgrund, utan skyddsnät. Med såna som också vill det, förstås. Jag kan konversera också – om jag måste. 😉

  7. pysbloggen skriver:

    Jag har gått igenom tuffa tider i livet, och har berättat om det tiill dem jag kan anförtro mig åt och till dem som frågat. Min upplevelse är att när jag talat om mitt jobbiga så har så gott som alla liknande upplevelser som de aldrig pratat med någon om.

Kommentera

