Jag möter dem ibland, människorna som stått ansikte mot ansikte med döden. Människorna som kört upp sin hand mitt i det där fula nyllet och pressat det bakåt. Bort. Vänner som gett sig fan på att klara kampen och som dessutom gjort det. De har kämpat och slagits och jag beundrar dem. 

Någon har förändrat sitt liv drastiskt, andra letar sig tillbaka till det som var förut. Men livet blir ju aldrig det – som förut. 

Oron att insjukna igen finns hos alla, tror jag, den kommer nog alltid att finnas där. 

”Vågar jag gå vidare och förändra..?” undrade en av vännerna. ”Tänk om..?” I min naiva klarsyn tänker jag ”Bara gör det. Om ”omet” inträffar,så levde du den där drömmen som dök upp. Men det är ju lätt för mig att tänka…


Såna här tankar tänker jag när jag tittar in genom grinden på Gamla kyrkogården i Malmö. Grinden som är stängd eftersom det är kväll när jag går förbi. Annars hade jag velat gå in, strosa runt i lugnet, så där som jag gärna gör på dagtid.


*P*

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till

  1. MiesLiv skriver:

    Att sträva efter det som varit förut är inte att utvecklas. Att inse att saker och ting inte blir som tidigare är att mogna. Livet är en härlig resa och jag har lärt mig att säga ”ja” till livet och ”nej” till det som stör. Jag vill inte ångra saker jag inte gjorde, utan i så fall hellre ångra saker jag gjort tokigt. 🙂
    Livet är härligt å det är du å! 🙂

  2. pysbloggen skriver:

    Tänk att kyrkogårdar kan vara så rogivande.

  3. Maria skriver:

    Här stänger man oxå grindarna men man kan öppna för gående men inte för bilar. Fast det finns inget lyse så jag brukar hoppa kvällspromenader är.

  4. lenaikista skriver:

    Känner den fridfulla stämningen bara jag tittar på bilderna på kyrkogårdsgrinden. Helst ska det vara gamla gravstenar med information typ ”Hemmansägare”. (Fast själv kommer jag ju inte att bidra, lutar åt askurnlund med bara namnet.)

  5. MarveW skriver:

    Jag tycker att det är något speciellt med kyrkogårdar. Vackra, rogivande och tankeväckande. Men jag har svårt att gå in sent på kvällen.

Kommentera

