Bortahelg

Helgen avlöpte helt enligt planen och började på Björkö där lunch serverades. Mat hemma hos en fiskare är nåt jag gillar. 😉 Panerad gråsej, potatis och skirat smör. Rena, enkla smaker. 👍 Tog en promenad, så att Kärmor fick se omgivningarna. 

Tillbaka på fastlandet installerade vi oss på hotellet, fixade till oss och tog sedan spårvagn till en restaurang med coola väggar. 

 

och blängande gubbar i toataket. 

Spårvagn tillbaka till hotellet efter avslutande Irish coffee. Klarade av att lösa gåtan ”hur köper man biljett på en spårvagn?”. 😜 Det är lite kul med kollektivtrafik på nya platser. Snart väntar nya erfarenheter i Spanien och Italien. Jag har förövrigt redan fixat en italiensk app just för ändamålet. Tack Gunnar. 👍

När Kärmor och sambo åkte söderöver, tog jag en regnpromenad till Konstmuséet och Tove Jansson. 

Strosade runt och förlorade mig i magiska teckningar. Fick lära mig att konstnären inte bara tecknat mumintroll, utan även illustrerat böckerna om Bilbo och Alice i underlandet.

Varm i hjärtat och lugn i sinnet promenerade jag avenyn ner, med en kasse innehållande en liten novellsamling samt en Muminbok dinglande i handen. Övervägde om jag skulle gå in och äta på något av ställena jag passerade, men hamnade på Hemköp och plockade ihop en sallad till mig. Jag fixar inte att sitta ensam och äta ”på lokal”. Gör du? 

Drog på mig nattlinnet, kröp ner under det fluffiga täcket och mumsade kvällsmat. La ansiktsmask, läste, njöt av stillheten och släckte 21.34. 😇

Så blev det måndag och hotellfrukost. 👍 Ja, och så några timmars familjerätt med prat om bodelningar, arvsrätt och skillnaden mellan att vara gift och sambo. 👀 Det där är ju sånt som jag pratar med kunder om dagligen, tur att jag tycker att det är intressant och roligt. 

Nästa månad åker jag tillbaka tillbaka till bästkusten och då för ett helt annat ämne. Kul!

*P*

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Bortahelg

  1. MiesLiv skriver:

    Åh vad jag äskar Mumin. Å jag är rätt tuff, äter ensam ute på lokal. Varför inte liksom?
    🙂

  2. Maria skriver:

    Jag mailade min bank idag och frågade varför min ränta var hög igen. Tja, svarade min nya bankman – man måste be om lägre ränta än listräntan varje år. Kunde ingen ha sagt det då? ”Kom ihåg att maila mig nästa år igen” sa han.
    Jag förstår att du måste ha färgglada klännnigar på dig på en så knepig arbetsplats.

    Fast nu gjorde du mig medveten om att det kan vara knepigt att äta ute själv. Det har jag aldrig en reflekterat över :O

    • pbloggen skriver:

      Varje år? Det där med räntor är ett kapitel för sig. 😐 Igår blev jag utskälld för att räntan hade gått upp. ”Men det är klart med dom höga bonusarna, så fattar man ju.” Jomen tack. 😴

      Nej, det där med att sitta själv på restaurang har aldrig funkat för mig. Lite knäppt kanske, men det får jag ju leva med.

  3. MarveW skriver:

    Så härligt. Fram med kalender och försöka hitta en tid för resa.

  4. pysbloggen skriver:

    Å, vad jag velat se den utställningen!

  5. lenaikista skriver:

    Intressant detta. Jag trivs ju väldigt bra att vara ensam, dock inte att äta ute ensam. Och när jag skildes insåg jag att jag öht inte gillar att UPPLEVA saker ensam – resor, bio, teater etc. Blev själv förvånad när jag märkte hur viktigt det var att dela upplevelsen med ngn. Jag KAN alltså göra det ensam, men det blir liksom inget kul. Vid resor har jag trubbel med mitt icke-lokalsinne, men i övriga fall begriper jag faktiskt inte varför det är så. 🤔 Men OKEJ, sån är jag.

Kommentera

