Efteråt är det skönt

Precis så sa Bästisen imorse, när jag gnällde över vädret. Jag vaknade av regn mot fönsterbläcket och en kropp som gått i lås, både fysiskt och mentalt. Plötsligt kändes dagens tur med Vandringsgänget som något jag kunde hoppa över. Sambon skuttade dock upp ur bingen, trudeluttade någon sång och meddelade att han hade laddat hela veckan för det här. Mitt humör blev inte bättre av det… Bästisen som skulle hämta oss för gemensam färd till samlingsplatsen, sa just orden i rubriken. Själv hummade och mumlade jag när jag förberedde sallad med en massa gott i. Jag tyckte att mAnnen kunde åka med bästisen och låta mig stanna hemma. Som tur var skärpte jag till mig och klev iväg ut i regnet. 

Elva glada figurer och en dito hund samlades utanför Veberöd och sig av på en tvåmilavandring, fast förvissade om att solen skulle visa sig ganska snart. Allt enligt en numera reklamerad väderapp. 


Skåne är förvisso ganska platt, men Romeleåsen bjöd på steniga stigar i motlut som var en liten utmaning pga regnet. Upp kom vi dock hela och lätt andfådda. Däremot så gjorde jag dagens flottaste, troligen enda, vurpa på väg ner. Jag halkade och i slowmotion landade jag på rumpan. Aj som tusan! Det där kommer jag att känna av ett tag, svanskotan är inget kul ställe att slå sig på. Nåja, jag kunde fortsätta promenaden, så det var ju positivt. 

Hur hamnade en gul stol där?


Fem timmar efter start och tusentals steg senare var vi tillbaka vid bilarna och drog av oss blöta byxor och jackor. Väl hemma lunchade vi, sedan hamnade mAnnen i sängen och jag i badkaret. Båda sov nog lika gott. 


Jag har legat under en filt i soffan, med ett vinglas inom räckhåll. Det börjar bli dags att förflytta sig in i tv-rummet och kolla på var det nu var. 😉

Undrar just hur kroppen mår imorgon… Knoppen mår prima efter timmar av lufsande. Det härliga med gänget är att man pratar med olika människor och dessutom kan gå helt tyst. Mindfulnes på hög nivå, när koncentrationen ägnas åt var du sätter fötterna. 

*P*

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Efteråt är det skönt

  1. Anneri skriver:

    Aj aj, svanskotan som det gör så ont att slå i! Hoppas den repat sig till i morgon.

  2. irrhönan skriver:

    När jag vaknade imorse till spöregn och visste att om en stund är jag ute i eländet – först med hundar och sen till träning – så tittade två överglada hundar på mig och jag hörde dem säga ”åh matte, har du vaknat nu äntligen? Det blir en kul dag matte, skynda dig för vi ska ut och hälsa på den här dagen och det blir jätteroligt, skynda dig nu matte, det är så kul när du är med matte, du är den bästa på att gå roliga prommisar”. Och sen är det liksom bara att komma igång – och gladare är jag redan då. 🙂
    Akta svanskotan vännen, den gör sig nog påmind ett par dagar… Och du, vilka underbara bilder!!

  3. MarveW skriver:

    Ser så härligt ut. Vandring i skog betyder så mycket. Men visst, lite bättre väder är att önska.

  4. WoW skriver:

    Ingen kan gissa att fotoobjekten är från Skåne!!

  5. NinnaO skriver:

    Gu’ så skönt det ser ut att vandra omkring i skogen så där. Längtar!!!
    Just Rommeleåsen tror jag inte jag har varit på nån gång. Inte för att promenera i alla fall. Söderåsen däremot. Lika hisnande backar där. Inte bara Kopparhatten.

  6. Ann skriver:

    Strongt att komma ut på en sån långgrunda trots kroppsmotståndet. Hoppas du inte har alltför ont i svansen idag

  7. Maria skriver:

    Hoppas att svanskotan mår bra idag. Jag bröt min för över 30 år sedan och känner av det varje dag.
    Vilka fina skogar ni har. Är det i Skåne?

  8. Tomtan skriver:

    Härligt!!!! Hoppas svansen klarade sig.

  9. Jag skriver:

    Det ser skönt ut trots regnet. Så långa promenader är inte möjliga för mig idag, tyvärr. Stambilden är makalöst vacker. Hoppas att svanskotan repar sig.

Kommentera

