Det kommer nya dagar

Det är något med ljuset i mitt kök och sovrum, något jag älskar. Gårdagens frukost dränktes av varm solljus, då satt jag bara där och just satt. Bläddrade förstrött i tidningen, bråkade inte med hjärnan som ändå inte riktigt klarar av att läsa artiklarna. På natten fyller månljuset sovrummet. Det är vackert och jag bestämmer att var jag än ska bo framöver, så ska rummen ligga i samma väderstreck som idag.

Dagarna som gått har varit lugna och bjudit på liten utflykt med Äldsta och lille prinsen i lördags. Målet var att hämta två marsvin till barnbarnet. De fick åka i en transportbur mellan mor och son, visslande och tjoande. De låter ganska roliga, de små grisarna. På hemvägen stannade vi till i Borstahusen, åt vår picnic vid piren. Jag och den yngre förmågan sprang fram och tillbaka där, så att överskott på spring i benen fick komma ut.

”Söndagsmiddag med lista”hos Kärmor igår, vilket betyder att det finns en hög uppgifter som ska betas av. Saker som den gamla inte kan lösa själv, som att byta gardiner och sätta upp hyllor tex. Jag uppskattar det, eftersom det blir så uppsluppet när vi springer runt allihop. Alla gör något och listan betas snabbt av. Middag med efterrätt, kaffe med mina nybakade hallongrottor. Prat och gnabb och kärlek, mycket kärlek. 

En blixtvisit hos mina föräldrar när vi körde hem, detta eftersom mor inte fick ordning på lampan hon behöver när hon sitter och stickar. Småsmå hugg i sidan till mig, blandat med motvillig omtanke om min äldsta. Kramar och Hejdå och Välkomna hem till oss på påskdagen. Mor undrar, när jag är på väg mot hissen, om jag är nyklippt. Jo, så är det ju. Riktigt snyggt, tycker hon att det är och jag känner mig fin några sekunder. 

– För en gångs skull, tillägger hon precis när hissdörren går igen. 

Jäkla dum kommentar, onödig. Känslan den gav mig satt kvar resten av kvällen. 😕

Nu är det måndag igen, kort arbetsvecka och sedan flera lediga dagar. Jag längtar redan.

*P*

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

20 kommentarer till Det kommer nya dagar

  1. MarveW skriver:

    Vilken fin helg! Bedårande djur. Picknic i Borstahusen låter ju toppen!

  2. Maria skriver:

    Säger du aldrig till din morsa? Biter ifrån?

  3. Ann skriver:

    Åh de där små huggen som kommer som en blixt och stannar i hjärnan fast man vet att man inte ska bry sig. Hemskt. Min mamma var likadan. Glömmer aldrig en fin blus jag hade köpt för min första lön för hundra år sedan. ” den är rätt menlös”….. fi fan. Man glömmer aldrig.
    Jag är rätt säker på att du är hur fin som helst fast jag inte vet hur du ser ut -:)

    • pbloggen skriver:

      Visst ställer man sig frågan ”varför”, men det hjälper inte. Nåja, jag påminner mig mig själv ofta om det där och hur jag är mot mina döttrar.

  4. pbloggen skriver:

    Jag kanske ska ta den på Insta? Nu vet du ju på förhand vad rotvälskan betyder. 😉

  5. krackelerad skriver:

    Gott och ont. Ont i själ och hjärta att höra hårda ord. Gott att det goda överväger!

  6. Barbro skriver:

    Huuva så tråkigt med din mor.Skulle bara lägga ner.Lägga energi på annat.Kärmor är det svärmor?

  7. Tomtan skriver:

    Vilka sötnosar!

  8. pysbloggen skriver:

    Låter exakt som något min mamma skulle ha sagt.

  9. lenaikista skriver:

    Varför gör en del mammor så? Min skulle aldrig ha gjort det och själv kan jag (därför?) inte föreställa mig hur man kan säga sånt. Bitterhet? Gammal ovana/jargong? Jag slutade träffa en ”kompis”, som gjorde så, men svårare med en mamma förstås.
    Kan man (f a spara energi) ha nåt standardsvar, typ: ”Där kom det, skönt, jag har väntat på din elaka kommentar.” 🙂 ?

  10. Znogge skriver:

    Men vilken onödig kommentar! Har man inget snällt att säga så är det bättre att tiga. Förstår inte vad syftet med en sådan kommentar är…

    Vår yngsta dotter hade ett marsvin och det var verkligen ett trevligt sällskapsdjur!

Kommentera

