Öhelg

Det blev en helg på Öland, dit vi skjutsade mina föräldrar för en månads ”semester”, under tiden hissen i deras hus renoveras. Om man är åttioplus och boende på åttonde våningen, då är man beroende av en fungerande hiss. 

Svägerskan var på personalfest på lördagkvällen, då blev det jag och mAnnen som hamnade i köket. 😉 Alltid kul att fixa mat, så det var lugnt. Min guddotter och hennes lilla familj var på plats, vi ses ju så sällans så det var en ren bonus för mig. 

Diskussionerna flöt kors och tvärs. Något hetsigt lät det från uterummet när jag och minstingen på 3,5 år lekte att soffan i vardagsrummet var en båt. Tacksamt kröp jag in under en filt tillsammans med tösen och hennes docka. Där utanför hördes inskränkta åsikter, såna klarar jag mig utan. 

Min ömma moder visade under kvällen upp sin briljanta förmåga att tala utan filter. Bra att andra människor får ta del av den talangen, eftersom jag ibland känner mig ifrågasatt när jag berättar om den. 

Därför var det skönt att ta en promenad ner till hamnen vid elvatiden på kvällen och inkvarteras i ölänningarnas båt. Jag och mAnnen fick prata av oss med varandra innan vi somnade och vaknade till vågkluck frampå morgonkvisten. 

Av tradition och vana brukar jag besöka Ölands Örtagård i Stora Frö, så även denna gång. Några olika kryddblandningar fick följa med hem, liksom några hekton nymalt kaffe. Vilka dofter!

 Ölandbesöket avrundades av god jordärtskockssoppa på Strandnära

Helgen gav mig ett och annat att tänka på. Varför är vi som vi är tex. Jag återkommer om jag hittar svaret. 😉

*P*

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Öhelg

  1. Anneri skriver:

    Hittar du svaret på det får du gärna skvallra. DET har jag letat länge efter.

  2. Maria skriver:

    Vad härligt att vakna i båten 🙂

  3. WoW skriver:

    Oj vilken lyx i massor!
    Först läste jag *ölhelg* 😁

  4. livetslimbo skriver:

    Jag tänker att även utan svar så är frågeställningar ändå värda något 😀

  5. Jag skriver:

    Så härliga bilder fån din öhelg. Bilden med de snygga kaffekvarnarna tilltalar mig mycket. Det där med filter… liknar min svärmor men henne kunde jag svara emot. Kanske lättare med en som man inte är släkt med.

  6. Znogge skriver:

    Vilka härliga bilder från helgen på Öland. Kanske var det skönt för er att få sova i båten. Vissa diskussioner kan man klara sig utan…

Kommentera

