Jodå…

Hörni go vänner, det där med hur man umgås, med vem man umgås och varför, funderar ni också över det ibland?

Jag gör det lite till och från. Vissa vänner har bleknat bort, andra syns klarare. Vissa har jag kontakt med flera gånger i veckan, andra mer sällan. Vänskap kan man inte ta på, den bara känns, som den jag har med ”min kompis B”. I fredags kom jag hem till honom, sist av alla, flera hade redan hämtat sina bilder och åkt hem. Några av hans grannar och en fd körkompis var dock på plats. Soffhäng och vin, småprat med ett par kvinnor som plötsligt utbrast ”vad gör du?! Alltså vad jobbar du med?!?” Eftersom det inte är mitt favoritämne bad jag dem gissa och en mycket intressant stund tog sin början. ”Du har en så varm aura. Säg att du arbetar med människor inom vården.” Njäe, inte riktigt, tyvärr. 😎

Så småningom kom gitarrerna fram och jag hämtade mer vin, nynnade med i sånger och njöt av två underbart musikaliska män. Plötsligt fann jag mig själv sittandes i fåtöljen nära den ene, sjungandes på ”Jag hade en gång en båt”. Det är något speciellt med musik, den mjukar upp samvaron människor emellan och får oss att komma närmre varandra. 


Jag blev påmind om att vi hade dejtat en gång, jag och B. Ja, så är det ju. Av det blev det inget, eller… av det blev det något speciellt ändå. Han har en plats i mitt hjärta och nu finns även ett par av hans målningar i mitt hem. I vårt hem. Mannen gillar honom och B gillar mAnnen. 

Varm i sinnet gick jag genom ett blåsigt Malmö lite senare på kvällen, passerade Lilla torg med knökfulla uteserveringar och tänkte att såna platser gör jag helst så med – passerar. De är, i mitt tycke, alltför skräniga och alltför ytliga.  Jag gör mig bättre hemma hos folk, som den lilla hemmahumla jag är. 

*P*

Egentligen skulle jag berätta om resten av helgen, med känsla tog över och lät fredagen ta plats. 

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Jodå…

Kommentera

