Ligurien

Efter tre härliga dagar på ”Agriturismo Il Ristoro del cavaliere”i Cortia, Toscana, styrde vi hyrbilen mot kusten. I Portovenere har vi hyrt en lägenhet resten av semestern. Det är alltid lika spännande att sätta nyckeln i dörren till det nya boendet. Här bor vi så komplett vi bara kan, i en lägenhet med två rum och kök. Eller kallas det kanske studio eftersom vardagsrummet innehåller en köksdel? Oavsett så finns hör allt från dusch och tvättmaskin till kortlek och korkskruv. Rent och fräscht är här också och från balkongen har vi utsikt över bykärnan och hamnen. Det kan helt enkelt inte bli bättre. 


Igår hade vi planerat in en båttur till Cinque terre. När vi vaknade upptäckte jag dock att det blåste och ställde mig tveksam till det. Käre mAnnen påstod att det inte var så farligt, men det visade sig båttrafiken var inställd just pga blåsten. 😎 Det fick bli buss och tåg istället, vilket fungerade alldeles utmärkt. När vi kom till La spezia med buss, var vi lite vilsna och det uppfattade en italiensk kvinna som ställde fråga ”Stazione?” och jag nickade ivrigt ”Si si!” varpå hon vinkade oss till sig och pinnade iväg genom stan. Väl framme vid stationen visade hon vilket tåg vi skulle ta och var vi kunde köpa biljetter. Sånt där gör mig hjärtevarm. 

Vi valde att åka till byn längst bort, Monterosso, där vi stärkte oss med cappuccino och panini. Med en stor flaska vatten och gott humör tog vi oss sedan an vår vandring. Himmel så många trappsteg vi fick kliva på och som mitt hjärta bankade. Vad händer om jag kollapsar, tänkte jag ett tag. Hur ska man kunna tala om för eventuell räddning var vi finns längs den gamla åsnestigen? 


Det visade sig att italienarna hade tänkt på det ocksaå, så jag kunde lugnt klättra vidare. Svettiga och nöjda kom vi fram till Vernazza efter ett par timmar. Där letade vi oss fram till en restaurang och beställde in mat, mAnnen fick sin favorit Spagetti vongole och jag valde blåmusslor i en ljuvlig fond. Bredvid oss satt ett par som visade sig vara ifrån Argentina, det blev en stunds småprat med dem. 

Stärkta av maten begav vi oss iväg på etapp två och trappor. Ännu fler trappor. Men det som inte dödar det härdar, som bekant. Underbara vyer fick vi se och energidepåerna fylldes på av upplevelsen.

Vi stötte på det svenska paret som jag hade pratat med på bussen tidigare under dagen, och de berättade att två av fyra vandringsleder var stängda pga ras. Alltså behövde vi inte brottas med tanken om vi skulle gå en etapp till eller inte när vi nått Corniglia. Oss emellan så var det inte aktuellt att gå längre. Mina knän hade fått vad de tålde och jag hoppas innerligt att det ligger en kallelse till läkaren i brevhögen när jag kommer hem. Jag ringde vårdcentralen för någon vecka sedan och hamnade i en kö. Vi får se vad det blir av det. 

 

Vi tog tåget tillbaka till La spezia, plankade på bussen och var tillbaka i Portovenere vid sextiden. Där avslutade vi vår utflykt som vi avslutat de tidigare dagarna, genom att ta ett dopp på stranden nedanför huset vi bor i. Insvept i handduk och tillfreds med livet tog vi oss sedan uppför backen till huset och de 77 trappstegen till lägenheten. Behöver jag utveckla det där med trappor?! 

Bläckfisksallad och grönsaker och massor av vatten satt som en smäck när vi kommit hem. En timme eller två på balkongen med böckerna, sedan var det sovdags. Vilken härlig dag! 

*P*

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Ligurien

  1. Maria skriver:

    Verkar helt underbart! Och tur med vädret har ni oxå. Var rädd om knäna

  2. WoW skriver:

    Älska Italien ❤
    Fast jag äter aldrig bläckfisk längre sedan den gången på Cypern när den lilla bläckfisken under stenen sträckte fram en av sina åtta små sugkoppsförsedda armar och försiktigt kände på vad min lillfinger kunde vara för ett vitt okänt föremål 😉

  3. Anneri skriver:

    Åh så härligt det låter. Och den utsikten… behöver jag säga att jag är avundsjuk 😉 (Ok, inte på alla trappor då, men resten).

  4. Znogge skriver:

    Italien är ett underbart land och vilken härlig resa ni är ute på! Så vänligt och hjälpsamt av kvinnan 😀

Kommentera

