Att vakna med ett leende

Det är tisdag och jag vaknar glad och nöjd. Igår var mina gamla klasskamrater här, lika härligt som alltid. I söndagskväll stod kalopsgrytan och puttrade här i timmar och rödbetor blev inlagda. Caprese på våra härliga tomater fick bli förrätt och lite ihopvispad citronfromage efterrätt. 

Oj, vad vi hinner ventilera när vi träffas. Igår blev det reseskildringar från tågluffning, prat om autism, när barnen flyttar utomlands, varför man aldrig pratade om homosexuella när vi växte upp, vårdnadstvister och en massa annat såklart. Glad blev jag för ett par burkar med persikomarmelad och päronchutney från någons trädgård och härliga grytlappar. 


Nu sitter jag med min kaffekopp och summerar de senaste dagarna. Barnbarnen har jag fått mysa med, bla när min sambo och mina barns pappa fixade ny bänkskiva i Äldstas kök. Gott att se de samarbeta bra, händiga män har jag uppenbarligen alltid varit svag för. 😉

Idag ska jag till Malmö på utbildning/informationsdag. Jag undrar om mitt jobb finns kvar om nåt år, troligen inte. Då kan kunderna klicka runt på nätet och få hjälp med mycket av det jag gör idag. Så ser framtiden ut. Det slog mig även när jag var på Maxi häromdagen och konstaterade att de bygger ut självscanningen där. 

Vad ska vi arbeta med i framtiden? Sånt funderar jag över ibland, men just nu tänker jag mest på vad jag ska ha på mig idag.

*P*

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till Att vakna med ett leende

  1. Maria skriver:

    Vad roligt ni verkar ha och med så varierande samtalsämnen 🙂

    Själv funderade jag på vilken innemössa jag skulle ha idag och bestämde mig för en åskblå.

  2. Ann skriver:

    Högt och lågt och skratt kan man leva på länge länge. Låter härligt.

  3. miatankar skriver:

    Självskanning har jag övergivit. Tycker det tar alldeles för lång tid. Jag står hellre i kö för att betala än hålla på och skanna och väga, ibland stå i kö flera gånger till olika vågar. Jag tycker absolut det är trevligast att betala till en människa i en kassa. Men jag vet att många tänker tvärtom.

    Härliga presenter du fick, grytlapparna gör dig nog glad mer än en gång.

    • pbloggen skriver:

      Det där med att scanna under tiden jag handlar är inte min grej. Jag är alldeles för spontan och är lite orolig att jag ska lägga ner saker i kundvagnen utan att blippa. 😳

  4. MarveW skriver:

    Samtal med goda vänner är så viktigt. Härligt att ni ger varandra den tiden.

  5. Elisabet skriver:

    Tur att man slutar som kassörska inom en överskådlig framtid. Vi blir nog bortrationaliserade, som så många andra yrkesgrupper. En gång såg jag ett program som visade en undersökning från ett bibliotek nånstans i världen. Där gjordes ett test: hälften av besökarna fick sina böcker i handen utan att bli vidrörda av bibliotekarien (det var på den tiden när man inte skötte utlåningen själv). Den andra hälften, där såg man till att bibliotekariens händer vidrörde låntagarens när denne fick sina böcker och så, efter besöket, tillfrågades låntagarna om hur dom upplevt besöket?
    Det visade sig att dom som blivit vidrörda, om än aldrig så lite, rent generellt gav besöket högre poäng, utan att veta varför. Det där tänker jag ofta på.

    • pbloggen skriver:

      Mänsklig kontakt, blickar som möts, det är inget vi ska underskatta.
      Förstår att du ser framemot att sluta. Tänkte på dig tidigare idag, då jag upptäckte att jag ser fina frisyrer överallt. Jag ska klippa mig imorgon. 😉

  6. pysbloggen skriver:

    Det låter underbart! Och det kommer alltid finnas en plats för dig.

  7. Znogge skriver:

    Att få samtala så med goda vänner betyder oerhört mycket!

Kommentera

