Så dumt!

För längesen (i maj) ringde jag vårdcentralen för att jag ville träffa en läkare och prata om mina dumma knän. Inga tider fanns, så jag hamnad på väntelista. Ringde och påminde i juni och juli, fick veta att jag fortfarande stod i kö. Berättade att jag inte ville gå till sjukgymnast, eftersom jag redan träffat en sån. Så kom det ett brev och jag hann bli glad. ”Äntligen en läkartid!” Men icke, det var bara ett brev från en läkare som talade om jag skulle boka tid hos sjukgymnast och kolla blodtrycket i deras ”livsstilsrum”. Jag slängde brevet. Moget. 


Men se läkaren gav sig inte, utan skickade ytterligare ett brev ”eftersom jag inte hade gjort den hon hade skrivit i brev ett”, men nu med tillägget att jag skulle gå till labbet och lämna prover också. Inte ett ljud om vilka prover dock, det hade labbet koll på, bara jag visade brevet. Jahapp! Imorse infann jag mig och prover togs. Sköldkörtel och njurar ska kollas, blodfetter och socker kollas. Det är ju bra. Sedan landade jag i det där rummet, satt och filosoferade och stack sen in armen i blodtrycksmätaren. Trodde att maskinen var en kamouflerad pytonorm, det var fasen vad den kramade. Läste av resultatet och blev sur, satt en stund till och mumlade mantran. Lät pytonormen kramas igen och fortsatte tjura. Ja ok, jag blev lite ledsen också. Sedan bestämde jag mig för att den enda som kan göra nåt åt detta är jag, så nu ska en plan läggas för att göra om och göra rätt. 

*P*

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Så dumt!

  1. MarveW skriver:

    Det här med personliga kontakter och att vara inlyssnande tycks inte vara vårdens bästa gren. Hoppas att du får den hjälp du behöver.

  2. WoW skriver:

    Oj var inte trycket till belåtenhet?
    Dottern har jättehögt tryck när hon är på vårdinrättningar, men helt normalt hemma… vi testade med Marias manschett!
    Bra att du blir kollad även om man undrar var knäna kommer in i bilden 🙄

    • pbloggen skriver:

      Det ligger nåt i det du skriver. Jag lånade en tryckmätare av en kompis och då blev resultatet mycket mer normalt. Mer medicin vill jag inte ta, om ökningen bara visar sig på Vårdcentralen.

  3. Maria skriver:

    Du brukar väl ha högt tryck? Det kanske är ärftligt eftersom du lever ett rätt så bra liv ur blodtryckssynpunkt. Men att välja förändring är alltid bra. Heja dig! Och hoppas att du får hjälp med knäna.

    • pbloggen skriver:

      Du har rätt, men eftersom jag medicinerar så tycker jag att det ska hålla sig i schack. Vad förändringar beträffar så är du ju ledstjärnan. ”Det är bara att bestämma sig” Så är det ju! 😍

  4. walkaboutsweden skriver:

    Verkar så hopplöst dåligt inom primärvården nu…
    Ingen verkar orka bry sig. Olika läkare (nästan) varje gång.
    Tappar hoppet om bättring…
    När det gäller blodtrycket, så verkar mitt i alla fall ha rättat sig till nu, En läkare uppmärksammade att jag hade för mycket sköldkörtelhormon i kroppen pga för hög dos medicin.
    Alltid något.
    Hoppas att du får rätt hjälp!

  5. pysbloggen skriver:

    Jag har några gånger haft en blodtrycksmätare som skulle mäta under ett dygn. Varje gång den slog igång hoppade jag till, och när jag skulle sova och den började klämma blev jag förbannad =blodtrycket i taket. Borde väl finnas vettigare sätt att mäta pånuförtiden?

  6. Znogge skriver:

    Många blir stressade av att kontrollera blodtrycket på vårdcentralen och föredrar att mäta det hemma. Men det kan ju vara en indikation som ändå tyder på att en förändring kan vara bra. Hoppas värdena intar normala positioner.

    Kram

  7. Micke skriver:

    Jag har gjort tre 24 timmars mätningar. När vi gick igenom mätningen så steg blodtrycket oroväckande mycket när jag åkte till jobbet. Sen sjönk det inom en timma efter jag kom hem !

  8. Eva Swedenmark skriver:

    Just nu har jag en bra lyssnande läkare på Vårdcentralen, det är en sådan trygghet. Hoppas det ordnar sig med trycket!

  9. Tomtan skriver:

    ❤️❤️❤️

Kommentera

